Foto: Colourbox.com

Folketingets økonomer: Ringe effekt af arbejdsmarkedsreformerne

Ny rapport sætter spørgsmål ved om de seneste års reformer på fx førtidspensions- og fleksjobområdet vil få den beregnede effekt, som politikerne regnede med ved gennemførelsen af reformerne.

31. jan. 2017

En ny rapport fra Folketingets økonomiske konsulenter, som blandt andet udarbejder notater, oversigter og andet baggrundsmateriale, Folketingets udvalg om aktuelle økonomiske problemstillinger stiller spørgsmål ved, om de seneste års reformer på blandt andet arbejdsmarkedsområdet vil få de beregnede effekter, som politikerne tog udgangspunkt i ved gennemførelsen.

Det skriver Dagbladet Information.

For en stor del af reformernes vedkommende har det været det politiske mål at skabe større økonomisk forskel mellem det at tage et arbejde, og så det at være på overførselsindkomst. Det kaldes en deltagelseseffekt, og det er den, der nu sås tvivl om.

Konsulenterne konkluderer, ifølge avisen, at der er grupper for hvem, der er lidt eller intet belæg for, at forskellen har en betydning. Og lige præcis den konklusion overrasker som sådan ikke landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen.

”Rapporten rammer lige ned i en gammel kendt pisk- eller gulerodsdiskussion. Vi har i en årrække forsøgt at forklare, at mennesker med handicap først og fremmest har brug for sikkerhed omkring deres kompensation og ro om deres økonomi, hvis de skal udvikle sig. Når man lever med en funktionsnedsættelse, så er alle de små funktioner, som andre i hverdagen udfører som selvfølge, typisk noget, der tager ekstra tid og kræver støtte af forskellig art. Hertil kommer motivationen, som absolut ikke fremmes, af at man bliver presset på sit forsørgelsesgrundlag eller personlige hjælp,” siger landsformanden og fortsætter:

”Jeg synes, det kunne være forfriskende, hvis vi for en gangs skyld kunne få en debat om, hvordan vi kan hjælpe mennesker til at klare sig selv – for det vil flertallet faktisk gerne. Det kræver bare, at man har et rygstød fra fællesskabet.”