Foto: Line Kjær Johansen

Folkemødet 2019: Byggeriet vil gerne tage samfundsansvar, men vil de også tage ansvar for at bygge til alle?

Lørdag den 15. juni mødtes Jens L. Petersen (BTPU) med formand Palle Adamsen og sekretariatsleder Christina Schultz fra Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar for at drøfte universelt design og tilgængelighed som et led i at realisere FN's Verdensmål inden for bygge- og anlægsbranchen.

15. jun. 2019

Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar blev skabt med en vision om at skabe 'ordentlighed' i hele den danske bygge-, ejendoms- og anlægsbranche og arbejder blandt andet med at gøre bæredygtige løsninger, ordentlige arbejdsforhold, uddannelsesmuligheder og god forretning til fundamentet for sund konkurrence ved at skabe værdi for den enkelte virksomhed og bringe forretningen på forkant med kundernes og samfundets forventninger.

Foreningen oversætter internationale retningslinjer for samfundsansvar til den danske bygge- og anlægssektor og har en bred medlemssammensætning. Foreningen er en del af Bygherreforeningen.

Læs mere: Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar

Hensigten med Dansk Handicap Forbunds møde med foreningen var en drøftelse af, hvordan tilgængelighed og universelt design kan blive en af foreningens fokusområder.

”Med en bred kontaktflade ind i samfundsinteresserede bygge- og anlægsvirksomheder betragter jeg Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar som en vigtig spiller ift. at gøre virksomheder opmærksomme på mulighederne i universelt design,” fortæller Jens L. Petersen, udvalgsmedlem, bygge- og trafikpolitisk udvalg (BTPU), Dansk Handicap Forbund.

Som direktør i Lejerbo og bestyrelsesmedlem i Realdania er Palle Adamsen udmærket opmærksom på tilgængelighedsproblematikker for personer med handicap, og foreningen vil gerne arbejde videre med, at det også bliver et opmærksomhedspunkt inden for byggeriets processer. Indtil videre tages problemstillingen op på næste bestyrelsesmøde, hvor der også drøftes, om universelt design skal præsenteres på et af det kommende års medlemsarrangementer i foreningen.

Kimen er således lagt for, at bygge- og anlægssektoren i højere grad beskæftiger sig med universelt design, og vi ser frem til samarbejdet med foreningen.

Seneste fra EKSTRA

Nyttig viden til brug for en Tysklandsrejse