Foto: Jeppe S. Kerckhoffs

FOLKEMØDE: På jagt efter de gode løsninger

Fredag og lørdag var Dansk Handicap Forbund med i to debatter i Center for God Forvaltning, hvor der blev debatteret livligt om den øgede digitalisering og udfordringerne omkring sagsbehandlingen af familier med børn med handicap.

18. jun. 2016

I det lille telt på Kæmpestranden i Allinge-Sandvig på Bornholm, hvor Center for God Forvaltning holder til, var man fredag og lørdag på jagt efter de gode løsninger på de udfordringer, der er i forhold til den øgede digitalisering i samfundet og i en anden debat om oprettelsen af såkaldte forældreråd i kommunerne, som skal hjælpe på kommunikationen mellem familier med børn med handicap og kommunernes sagsbehandlere.

Begge debatter var præget af stor spørgelyst, og de intime rammer indbød i særlig grad tilhørerne til at spørge ind og deltage i samtalen med de inviterede paneldeltagere.

I begge debatter deltog landsformand Susanne Olsen som paneldeltager, og i begge slog hun på tromme for det positive i brugerinddragelse.

Følg din sag i nutid
I digitaliseringsdebatten blev der især lagt vægt på, at en øget digitalisering ikke må ske, uden at borgerne er med.

”Hvis man oplever, at det bliver presset ned over hovedet på en, så er der stor risiko for, at vi støder nogle mennesker fra os, og dermed marginaliseres de i forhold til den digitalisering, vi ser i samfundet,” siger Susanne Olsen.

Og netop marginalisering af udsatte grupper er en af de store udfordringer i forhold til den øgede digitalisering, fortalte paneldeltagerne, men hvis det gøres på den rigtige måde, er der store fordele at hente i teknologien for den enkelte, sagde Susanne Olsen.

”Forestil jer fx, at man som borger har mulighed for at følge sin egen sag i kommunen, på samme måde som vi kender det, når vi sender pakker. Her har vi mulighed for at hente en ’track and trace’ på pakken, og dermed kan vi følge, hvor pakken befinder sig lige netop nu. Det ville da være fantastisk, hvis man udviklede et lignende system i kommunernes sagsbehandlingen,” konstaterede Susanne Olsen, der blev mødt med stor anerkendelse hos alle tilhørere for idéen.

Forældreråd styrker dialogen
Samme idérigdom var udgangspunktet for debatten lørdag, hvor Susanne Olsen sammen med repræsentanter fra Københavns og Køge Kommuner diskuterede mulighederne for bedre dialog mellem kommunernes forvaltning og forældre til børn med handicap.

Københavns Kommune indførte i 2013 et såkaldt forældreråd for at imødekomme en krise mellem kommunens forvaltning og byens familier med børn med handicap. I Køge Kommune arbejder man på at oprette et lignende råd, og landsformand Susanne Olsen var med som  for at tale familiernes sag.

”Vi hører om familier, som har op til 12 sagsbehandlere, og når familier samtidig skal passe et almindeligt liv med arbejde, familie og venner, mens de også skal passe et barn, som kræver mere end mange andre børn, bliver det hurtigt meget uoverskueligt for familierne,” fortalte Susanne Olsen.

”En enklere indgang til kommunen ville gøre det mere overskueligt for familierne, og det vil gavne både borgere og familier. Samtidig er det en måde at anerkende familiernes situation på og imødekomme dem med dialog,” fortsatte hun.

I Københavns Kommune har forældrerådet været med til at forenkle indgange til kommunen, og siden oprettelsen af rådet, har man oplevet en nedgang i klagesager på området i kommunen.

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022