Foto: Jeppe S. Kerckhoffs

FOLKEMØDE: Arbejdsmarkedsdebat blotlagde muligt parløb

Dansk Erhverv og Dansk Handicap Forbund mødtes torsdag i debat, og det blev tydeligt, at de to interesseorganisationer, trods uenighed på nogle områder, danner fælles front på andre.

17. jun. 2016

Beskæftigelsesstatistikkerne for mennesker med handicap har over en lang årrække ligget stabilt på godt 40 procent, så der er bestemt rum for forbedring i forhold til at få flere mennesker med handicap ud på arbejdsmarkedet. Men er handicap en hindring for job i et videnssamfund?

Sådan lød oplægget i en debat mellem blandt andet Dansk Erhverv og Dansk Handicap Forbund på Folkemødet onsdag. Dansk Handicap Forbund var repræsenteret ved Inger Steen Møller, næstformand for forbundets social- og arbejdsmarkedspolitiske udvalg, og hun var ikke i tvivl.

”Kunsten er at kompensere på den rigtige måde. Gør man det, så er der ingen, der har et handicap, og så er det ingen hindring i forhold til at få job,” lød åbningsreplikken fra Inger Steen Møller.

Laurits Rønn, direktør i Dansk Erhverv, stemte i med ’et lille nej’ til, at handicap er en ændring for at få job og så især gode muligheder for jobskabelse via de nye muligheder, som teknologien har givet arbejdsgiverne.

Men selvom de to organisationer i udgangspunktet var enige om dette, så lagde de også begge vægt på, at udfordringen er svær, og at der er nogle ting, som man ikke er enige om.

Et af stridspunkterne er mini-fleksjobbene, som, selvom de virker i mange tilfælde, ikke bør tilstræbes for enhver pris. Fx, fortalte Inger Steen Møller, vil det for mange arbejdsgivere ikke være muligt at skabe et meningsfyldt job i 13 minutter om dagen. Vi skal bevare respekten for den enkelte, lød det.

Dansk Erhverv mente modsat, at selv få minutters arbejde om dagen er til gavn for den enkelte og samfundet generelt.

Inger Steen Møller kunne desuden fredag opleves på Speakers Corner på Folkemødet, hvor hun kredsede om dette emne og konsekvenserne af den førtidspensions- og fleksjobreform, som ligger til grund for oprettelsen af mini-fleksjob. Hør talen i sin fulde længde på linket i bunden af denne artikel.

Lige muligheder – på godt og ondt
Bortset fra de enkelte uenigheder, fandt Dansk Erhverv og Dansk Handicap Forbund fælles fodslag på spørgsmålet om, hvorvidt der skal indføres kvoter, fx for hvor mange mennesker med handicap en arbejdsgiver skal have ansat. Begge er modstandere af sådan et initiativ.

Samtidig vækkede det stor glæde hos Laurits Rønn, da både Inger Steen Møller fra panelet og landsformand Susanne Olsen tilkendegav, at mennesker med handicap vil ’hyres og fyres på lige fod med andre’. Det sagde de som en hilsen til de udfordringer, der er omkring ligebehandlingsloven, som gør mange arbejdsgivere bange for at give mennesker med handicap en chance hos dem, af frygt for at de ikke ville kunne komme af med personen igen.

Det er et liv med lige muligheder, Dansk Handicap Forbund arbejder for, og hvis man ønsker lige muligheder, så sker det på godt og ondt, lød det fra Susanne Olsen.

Gode oplevelser på et tidligt tidspunkt
I kampen for at skabe et liv med lige muligheder for mennesker med handicap lagde Inger Steen Møller vægt på vigtigheden af den gode og velovervejede inklusion fra børnehaven og hele vejen op igennem uddannelsessystemet. Via positive oplevelser på et tidligt tidspunkt, lød det, vil det blive naturligt for kommende arbejdsgivere at tænke ansættelsen af et menneske med handicap som en mulighed.

”Hvis man oplever at være sammen med fx mennesker med handicap fra barn og bliver vant til at se mange forskellige mennesker, så er det ikke så farligt. Derfor er den rigtige og gode inklusion i Folkeskolen en god idé. Når inklusion ikke virker, så vokser kommende arbejdsgivere op med et billede af, at mennesker med handicap er besværlige. Det må ikke ske, og derfor er den gode inklusion så vigtig,” lød det fra Inger Steen Møller.

Speakers Corner - Inger Steen Møller

Inger Steen Møller brugte fredag sin tid på scenen på Speakers Corner på at gøre opmærksom på udfordringerne omkring førtidspensionsreformen.