Foto: Dansk Handicap Forbund

Flere undtages kontanthjælpsloftet

Partierne bag kontanthjælpsloftet er nu enige om, at mennesker med handicap, der der selv har fundet en bolig, også skal undtages fra kontanthjælpsloftet.

03. mar. 2016

I sidste uge blev det besluttet, at mennesker med handicap, som har fået anvist en handicapegnet bolig af kommunen, skal undtages kontanthjælpsloftet. Loftet ville nemlig få konsekvenser for deres boligstøtte. Der manglede dog en løsning fra dem, som selv har fundet en bolig.

Efter en længere debat og kritik fra flere sider, har partierne bag aftalen nu valgt at undtage begge grupper fra konstanthjælpsloftet.

Det skriver DR.

Ændringsforslaget blev fremsat af Socialdemokraterne, som dog ifølge DR fortsat ikke er tilfredse med aftalen om kontanthjælpsloftet.

Husk os alle sammen
Hos Dansk Handicap Forbund ser landsformand Susanne Olsen med glæde på, at politikerne lytter til den kritik, der er kommet fra blandt andre handicaporganisationerne, men hun ærgrer sig over, at det skal helt ud på kanten, inden der bliver gjort noget.

”Jeg synes, det er beskæmmende, at vi skal helt der ud, hvor det er lige-ved-og-næsten, at en gruppe mennesker bliver ramt på deres muligheder for at have et værdigt liv som alle andre. Politikerne skal hele tiden huske, at de er politikere for alle samfundsgrupper, og at alt ikke kan gøres op i kroner og ører,” lyder det fra Susanne Olsen, som desværre også kan konstatere, at der fortsat er en række mennesker i gruppen af mennesker med handicap, som fortsat vil blive ramt af kontanthjælpsloftet.