FOLKEMØDE: Fleksibilitet nødvendig i uddannelsessystemet

Folkemødet er i gang, og Dansk Handicap Forbunds landsformand Susanne Olsen deltager i første debat om rummelighed i uddannelsessystemet.

17. jun. 2016

I teltet hos Bruger-Hjælperformidlingen blev Folkemødet på Bornholm skudt i gang for Dansk Handicap Forbund.

I en debat om et rummeligt uddannelsessystem præsenterede landsformand Susanne Olsen nogle af de udfordringer, der gør sig gældende for en række af de unge medlemmer i forbundet, som er under uddannelse, eller som skal det i fremtiden.

Landsformanden lagde især vægt på, at inklusionen i uddannelsessystemet skal ske på et oplyst grundlag, og det skal give mening. Samtidig skal de unge kompenseres individuelt for det handicap, de måtte have, fremfor at de tilbydes faste pakker, som man ikke kan rykke ved.

”De fleste mennesker passer ikke ind i en pakke. Pakkerne skal sættes forskelligt sammen fra menneske til menneske. Det er vigtigt i folkeskolen, og det er vigtigt, når vi kommer videre i uddannelsessystemet. Men der er godt nok mange hindringer i vejen, fx skal den fysiske tilgængelighed og de rette hjælpemidler være der,” lød det fra landsformanden.

Den pointe blev mødt med anerkendelse fra panelet, men der blev samtidig lagt vægt på, at for at de individuelle pakker skal virke, så skal der følge penge med, så man kan realisere den rette hjælp og komme ind på den hylde, man hører til.

”Hvor pengene så skal komme fra, det kan man tale længe om. Men man skal væk fra den vilkårlighed, der ligger i systemet, hvor man ikke kan være sikker på den kompensation, man har behov for, og fx lader det være op til de enkelte uddannelsesinstitutioner at dispensere fra kravene i fremdriftsreformen,” siger landsformanden.

Plads til den enkelte
Det blev fulgt op af Margrethe Olsen Mørk, som er specialkonsulent på Syddansk Universitet, som fortalte, at der ligger et stort ansvar hos de enkelte studerende, som skal være meget omhyggelig med at beskrive de udfordringer, personen har.

”Jeg synes ikke om pakkeløsninger, hvor der ikke er plads til, at den enkelte får den hjælp, der er brug for. Der skal være plads til at definere sig selv som den person, man er. Man må være en kompetent person og sætte de rammer, man har brug for, og vi skal som system være klar til at imødekomme dem,” slutter Margrethe Olsen Mørk, som er specialkonsulent på Syddansk Universitet.

I panelet var Margrethe Olsen Mørk, specialkonsulent på Syddansk Universitet, Lasse Strüming Hansen, Byrådsmedlem i Fredericia Kommune for Socialdemokraterne, Krista Fallesen, Dansk Folkepartis Ungdom, Poul Erik Fink, højskolelærer på Egmont Højskolen, Mogens Andersen, rektor på Høje-Taastrup Gymnasium, og landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen.

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022