Foto: Katrine Ibsen Larsen

Få studerende med handicap søger til udlandet for at studere

Mange studerende med handicap ønsker at studere i udlandet. Alligevel er det kun en procent af de studerende, som læser i udlandet, der siger, at de har brug for handicapkompenserende hjælp. Der mangler viden på området, lyder et af budene på en løsning, så flere med handicap vælger et semester i udlandet.

15. jan. 2019

Tirsdag var formand for Ungdomskredsen, Zakaria Naser, inviteret som oplægsholder til et seminar afholdt af Nordisk Center for Velfærd på vegne af Nordisk Ministerråd om mulighederne for og udfordringerne ved at vælge at studere et semester i udlandet, når man er studerende med handicap.

Ifølge en rapport fra Universell – Norges nationale koordination for videregående uddannelser – registrerer kun én procent af de studerende, som har valgt at studere et semester i udlandet, at de har brug for handicapkompenserende hjælp.

LÆS RAPPORTEN EQUITY IN STUDENT MOBILITY IN NORDIC HIGHER EDUCATION (2017).

Det sker på trods af, at mange flere studerende med handicap ønsker at studere i udlandet.

Zakaria Naser, som er formand for Ungdomskredsen i Dansk Handicap Forbund, var én af de studerende, som godt kunne have tænkt sig at studere et semester i udlandet, men som valgte at blive hjemme. Det blev simpelthen for kompliceret og uoverskueligt at kæmpe for at få sin hjælp med til udlandet, fortalte han tirsdag på seminaret på Syddansk Universitet.

”Jeg oplevede store problemer med at få min BPA (borgerstyret personlig assistance, red.) med mig, da jeg flyttede fra Odense Kommune til Københavns Kommune for at studere. Det tog mig mere end to år at få styr på, og blandt andet derfor var det svært at finde overskud til også at skulle søge om at få et semester i udlandet,” fortæller Zakaria Naser, der studerede retorik på Københavns Universitet fra 2012-2015.

Alene det at skulle finde ud af, hvordan han kunne få sin BPA med til udlandet, når det var så svært at flytte fra et sted i landet til et andet i Danmark, gjorde altså, at han mistede motivationen, inden han kom i gang. Desuden oplevede han det svært overhovedet at finde noget information om at kunne studere i udlandet, når man som han har et handicap.

”Jeg vidste ikke, hvor jeg skulle gå hen for at finde den viden, som jeg har brug for i min situation. Man kan finde mange informationer, som er umiddelbart tilgængelige, når man ikke har et handicap eller andre udfordringer som studerende, men det er ikke tydeligt, hvor man kan finde hjælp, hvis man vil udenlands og har et handicap,” lød det fra ham.

Zakaria Naser efterlyser tydeligere kommunikation fra både offentlige myndigheder som SU og universiteterne, for han ved, at der findes informationer og forskellige muligheder for studerende med handicap til at studere i udlandet, men de er ikke nemme at finde, mener han.

Desuden kunne han godt have brugt nogle rollemodeller, som kunne have fortalt ham, hvordan det er at studere i udlandet, når man har et handicap, og han foreslog, at man fx oprettede et netværk for studerende med handicap, som har studeret i udlandet.

”De ville kunne fortælle, at det godt kan lykkes at komme til at studere i udlandet, når man har et handicap, og hvordan det lykkedes for dem at få den hjælp med, som de havde brug for,” lød det.

Hjælp os: Har du mistet retten til dækning af merudgifter?
08. apr. 2019

Hjælp os: Har du mistet retten til dækning af merudgifter?

Bekymrende tendens: Flere frakendes dækning af merudgifter
04. apr. 2019