Foto: Dansk Handicap Forbund

Få klarhed over ansættelsen: Nyt værktøj fra Dansk Handicap Forbund

Et nyt værktøj, som Dansk Handicap Forbund, Ankestyrelsen og Specialfunktionen Job og Handicap under Beskæftigelsesministeriet står bag, skaber det nødvendige overblik over reglerne, når arbejdsgivere skal finde og fastholde medarbejdere med handicap. Værktøjet blev mandag præsenteret i Industriens Hus i København.

21. nov. 2016

Skal man nævne sit handicap i en ansøgning i forbindelse med jobsøgningen? Og hvad er det lige, man er berettiget til af kompensation i forbindelse med et handicap og det job, man skal varetage?

Sådan kunne nogle af spørgsmålene lyde, når personer med handicap søger job. Samme type spørgsmål kunne en del arbejdsgivere sidde med. Fx viser en undersøgelse, som Epinion har lavet for Dansk Handicap Forbund, at mere en 60 procent af de adspurgte virksomheder er i tvivl om hvilke kompensationsmuligheder, der findes, når man ansætter en person med handicap.

Samtidig mener virksomhederne, at den viden, de mangler, er vigtig, når de skal ansætte personer med handicap.

Derfor er viden vigtig, mener Dansk Handicap Forbund, og derfor har forbundet i samarbejde med blandt andet Ankestyrelsen lavet et online-værktøj, som skal skabe overblik over de regler og muligheder for fx kompensation i forbindelse med ansættelse, fastholdelse og afskedigelse af mennesker med handicap.

Værktøjet blev mandag præsenteret i Industriens Hus i København, hvor blandt andet social- og indenrigsminister Karen Ellemann (V) og beskæftigelsesordfører Hans Andersen (V) var indbudt til debat. Begge var positivt stemte over for værktøjet.

”For mig er det logisk at få klarhed over de muligheder, der ligger i forbindelse med ansættelsen af personer med handicap,” sagde ministeren blandt andet under debatten.

Finder vej i regeljunglen
Værktøjet fra Dansk Handicap Forbund kredser om reglerne i lov om forbud mod forskelsbehandling. Det er nødvendigt, mener forbundet, da en del arbejdsgivere oplever loven som en mulig barriere for ansættelse af personer med funktionsnedsættelse.

For selvom loven i udgangspunktet er til for at beskytte mennesker med handicap mod diskrimination på arbejdsmarkedet, så oplever 40 procent af virksomhederne fra Dansk Handicap Forbunds Epinions-undersøgelse det som sværere at komme af med en medarbejder med handicap, selvom der er saglige grunde til det. Det betyder, at loven bliver en barriere, frygter Susanne Olsen, og derfor er det værktøj, som skaber klarhed omkring loven, vigtig, mener hun.

”Jeg kan konstatere, at loven om forbud mod forskelsbehandling i hvert fald hos nogle virksomheder opleves som en udfordring, hvis man skal afskedige medarbejdere. De er simpelthen bange for at komme i klemme. Og hvis det så betyder, at virksomhederne hellere helt lader være med at ansætte mennesker med funktionsnedsættelse, så er det et klart problem, som vi skal tage fat på. Og jeg tror på, at det værktøj, vi i dag har præsenteret sammen med Ankestyrelsen og Specialfunktionen Job og Handicap, kan hjælpe med til det,” siger landsformand Susanne Olsen, som ærgrer sig over virksomhedernes frygt, da tal fra Ligebehandlingsnævnet faktisk viser, at det er der ikke grundlag for.

Værktøjet findes hos Styrelsen og Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR).

DU FINDER VÆRKTØJSKASSEN HER

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget