Foto: Colourbox

Et skridt i den rigtige retning

Finanslovsaftalen 2019 er på plads. Dette betyder blandt andet en afskaffelse af satspuljen og en forbedring af pensionisternes økonomi.

04. dec. 2018

Med finanslovsaftalen er der nu taget initiativ til, at folkepensionerne skal reguleres på lige fod med andre indkomster. Dermed vil man ikke længere mindreregulere for at placere pengene i den såkaldte satspulje, hvor man årligt har uddelt midler til projekter på eksempelvis det sociale område. Det vil på længere sigt give et løft af folkepensionisternes indkomst, og for førtidspensionisterne er der også udsigt til en mere positiv udvikling.

I mange år har vi i Dansk Handicap Forbund gjort politikerne opmærksomme på, at mennesker, som har været på førtidspension hele deres voksenliv, ofte ender i en situation, der tangerer relativ fattigdom, fordi de ikke har opsparing, som andre har, og samtidig har betydelige merudgifter som en følge af deres handicap. Førtidspensionisterne har også i mange år været mindrereguleret. Dette bliver der med den nye aftale ændret på, så disse penge nu lægges i en opsparingsordning, som de vil få gavn af, når de bliver folkepensionister. På stående fod har vi ikke et klart billede af, hvor meget dette vil betyde i kroner og ører, men for mange i denne gruppe har et løft afgørende betydning for, at hverdagen kan hænge sammen i seniorlivet.

Dansk Handicap Forbund vil følge udviklingen, når aftalen skal omsættes konkret. Vi arbejder fortsat for, at mennesker med handicap også skal være ligestillet i alderdommen, og derfor er der fortsat udfordringer med de handicapkompenserende tillæg, der i dag bortfalder ved overgang til folkepensionsalderen. For som rigtig mange siger – mit handicap forsvinder jo ikke, bare fordi jeg bliver folkepensionist!

Samtidig har vi stort fokus på nedlæggelsen af satspuljen og etablering af en ny alternativ pulje. Det er fortsat afgørende, at der kan nyudvikles og gives støtte til sociale projekter. Mange indsatser udvikles gennem innovative projekter hos brugerorganisationer og civilsamfund, og det er vigtigt, at der fortsat investeres socialt, da det er kernen i at få samfundet til at hænge sammen. Det kræver midler, og derfor følger vi naturligvis udviklingen tæt.

Link til finanslovsaftalen

Hjælp os: Har du mistet retten til dækning af merudgifter?
08. apr. 2019

Hjælp os: Har du mistet retten til dækning af merudgifter?

Bekymrende tendens: Flere frakendes dækning af merudgifter
04. apr. 2019