Illustration: Niels Poulsen

Et handicap gør det sværere at få job

Når man kigger i statistikkerne, så er der ingen tvivl om, at det er sværer at få et job, når man har et handicap. Mindst 47.000 mennesker med handicap mangler et job. Dansk Handicap Forbund arbejder hårdt på at forbedre den statistik.

19. okt. 2016

Mindst 47.000 mennesker med et fysisk handicap mangler et arbejde, og 60 procent af dem med et større fysisk handicap er ikke i beskæftigelse. Det viser tal fra SFI ifølge Magasinet Arbejdsmiljø, skriver Avisen.dk.

For mennesker med et mindre fysisk handicap står 25 procent uden for arbejdsmarkedet, og det er lidt flere end for mennesker uden handicap, hvor 20 procent står uden for arbejdsmarkedet.

I Dansk Handicap Forbund er der gang i flere projekter, som skal hjælpe statistikkerne på vej, og det er vigtigt, mener landsformand Susanne Olsen, da det fra alle sider vurderes, at der kommer til at mangle arbejdskraft i fremtiden. Samme melding lyder fra chefkonsulent i Dansk Arbejdsgiverforening, DA, som dog ser en udfordring.

For få kender til støtteordninger
”Virksomhederne vil gerne ansætte ansøgere med et handicap. Men de har brug for mere viden om, hvad de går ind til. Det er vigtigt, at jobcentrene klæder dem bedre på,” siger hun ifølge Avisen.dk til Magasinet Arbejdsmiljø.

En undersøgelse, som Epinion har lavet for Dansk Handicap Forbund, bakker op om den udmelding. Her melder over halvdelen af de adspurgte virksomheder i det offentlige og det private fx, at de har mindre eller intet kendskab til støtte- og kompensationsmuligheder i forbindelse med ansættelsen af mennesker med handicap.

Læs hele undersøgelsen fra Dansk Handicap Forbund HER.

”Hvis man som arbejdsgiver er i tvivl om, hvorvidt han skal ansætte en ansøger med handicap eller ej, så kan viden om kompensations- og støttemuligheder blive meget vigtig. Det samme er klarhed over, om det er til at komme af med medarbejderen igen, hvis ikke det er den rigtige til jobbet. Hvis der er tvivl, er der stor risiko for, at mennesker med handicap vælges fra. Derfor arbejder vi målrettet i flere projekter på at gøre det så let for arbejdsgiverne som muligt, så fokus for dem er på kompetencer frem for på handicap,” siger Susanne Olsen.