Foto: Dansk Handicap Forbund

Enighed på tværs af partier: Vi skal hjælpe dem, der har brug for det

Hvad har politik og racerbiler med hinanden at gøre, spørger du måske? En hel del, viste det sig, da Dansk Handicap Forbund den 9. maj afholdt arrangementet ”Debat og bildæk” i Handicaporganisationernes Hus.

15. maj 2019

Med Folketingsvalget skudt i gang var politikerne i topform til at debattere social- og handicapområdet, som ordstyrer Nick Allentoft fra DenOffentlige.dk ledte dem bestemt, men sikkert igennem, da Dansk Handicap Forbund inviterede til Debat & Bildæk den 9. maj.

På tværs af partiskel var all inviterede da også enige om, at der bør gøres noget for at syge, udsatte og mennesker med handicap får en ordentlig behandling i systemet. De repræsenterede politikere fra SF, S, ALT, V, K og DF.

Spørgsmål fra salen om den kommunale økonomi, bragte budgetloven på panelets læber, der sætter kommunerne i en anspændt situation med velfærdsområder i vækst på den ene side, og et krav om at sænke de offentlige udgifter på den anden. Kombineret med en førtidspensions- og fleksjobreform, der har slået fejl, og et system, der bygger mere på mistillid end på tillid, er der ikke meget tilbage til mennesker, der er afhængige af velfærdssystemet

"Det var interessant, og måske lidt nedslående at høre, hvordan politikerne alle var enige om, at systemet ikke fungerer, og at der er for lidt fokus på det enkelte menneske, samtidig med, at vi bare må konstatere, at vi igennem de sidste mange år har haft medlemmer, som i den grad lider under tidligere reformer og politikernes manglende fokus på området. Det var alle de fremmødte politikere enige om. Desværre,” siger landsformand Susanne Olsen.

Dagen sluttede af med oplæg fra Jason Watt og en fremvisning af verdens eneste specialtilpassede racerbil. Savner du inspiration til at sætte handicappolitikken på dagsorden, kan du finde Dansk Handicap Forbund valgmateriale på vores hjemmeside.

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022