Banner fra DH

Efter kontanthjælpsloftet: Ikke råd til mad og medicin

Personer med handicap på kontanthjælp, som er blevet ramt af regeringens kontanthjælpsloft, sparer på mad og medicin. Det viser en rundspørge, som Danske Handicaporganisationer har lavet.

06. apr. 2017

I efteråret 2016 blev 51.000 mennesker skåret i ydelser som følge af kontanthjælpsloftet. Hvor mange af disse, der har et handicap, ved man ikke med sikkerhed, men beregninger fra Danske Handicaporganisationer (DH) slår fast, at flere tusinde mennesker med handicap har mistet penge efter indførelsen af kontanthjælpsloftet.

Beregningerne er blevet til på baggrund af regeringens egne tal, oplyser DH, som viser, at cirka 70 procent af de loftramte kontanthjælpsmodtagere er kategoriseret som aktivitetsparate. Kommunale undersøgelser har vist, at størstedelen af netop denne gruppe enten har alvorlige funktionsnedsættelser eller handicap.

Sparer på mad og medicin
Rundspørgen fra Danske Handicaporganisationer viser, at det har haft store konsekvenser for netop denne gruppe.

I alt har 322 kontanthjælpsmodtagere, som enten selv har et handicap eller har børn med handicap, deltaget i undersøgelsen.

Knap en tredjedel af deltagerne tilkendegiver, at de sparer på medicin på grund af nedgangen i ydelse, mens halvdelen oplyser, at de har været nødt til at spare på madbudgettet.

Det er en bekymrende statistik, mener formand i DH, Thorkild Olesen, som over for Information mener, at det er med til at drive disse mennesker længere væk fra at blive en del af samfundet og jobmarkedet. Kontanthjælpsloftet skulle ellers ifølge regeringen medvirke til, at de mennesker, som blev ramt, fik større incitament til fx at tage et job.

Læs hele artiklen fra Information HER (kræver abonnement).