Foto: Colourbox.com

DR afslører svindel med BPA-midler

Onsdag viste DR i programmet Kontant, hvordan Sabit Tüfekci, som har adskillelige konkurser bag sig, igen er grebet i at svindle med BPA-midler.

29. okt. 2020

Dansk Handicap Forbund finder det dybt beskæmmende, at man på denne måde spekulerer i at udnytte BPA-ordningen for egen vindings skyld. Det har direkte konsekvenser for borgere, som er dybt afhængige af hjælp og har brug for sikkerhed i forhold til administrationen af deres ordning. Hertil kommer, at det er meget skadeligt for ordningen, som hviler på en samfundskontrakt baseret på solidaritet og sikker anvendelse af de midler, som er tiltænkt de mennesker, som har de allermest indgribende funktionsnedsættelser.

Som det fremgår af udsendelsen, har flere kommuner udbetalt midler til svindelfirmaerne – selvom borgerne har advaret om, at deres hjælpere ikke fik løn.

Se DR's udsendelse her.

Dansk Handicap Forbunds politik er, at man som borger selv skal afgøre, om man foretrækker en borgerstyret forening til at løse opgaven, eller om man foretrækker et af de private firmaer. Derfor anbefaler vi ikke direkte bestemte firmaer/foreninger.

Vær opmærksom og pas på!
Som BPA-bruger er der dog nogle enkle tiltag, man kan gøre for at sikre sig, at arbejdsgiverfirmaerne/-foreninger er i orden.

Brancheorganisationen "Handicapbranchen Danmark" står for ordentlighed, transparens og høj etik i opgaveløsningen og aflønner efter overenskomst. Vælger man et firma/en forening, som er en del af denne branche, er der en sikkerhed for, at alt fungerer, som det skal. Som minimum bør man også undersøge, om det valgte firma/forening er godkendt af Socialtilsynet.

Læs Handicapbranchen Danmark og Dansk Erhvervs reakation her.

Dansk Handicap Forbund glæder sig over, at der p.t. er en bred sammenslutning af handicaporganisationer, Dansk Erhverv (Handicapbranchen Danmark), FOA og KL, som beder om at få en samlet politisk løsning omkring udmåling af ordningen og i samme omgang få taget fat på nogle af de grundlæggende udfordringer, som efterhånden gør det svært for mange BPA-brugere at få hverdagen til at hænge sammen.

Samtidig vil vi gøre opmærksom på, at der findes en række tiltag på Facebook m.v., som bruger forkortelsen DHF, og som vi ikke kan stå inde for – fx Dansk Handicap Forum. Disse firmaer har intet med Dansk Handicap Forbund at gøre, og kommer du i en situation, hvor man vil have penge, sponsorater eller lignende, så pas på.

Rådfør dig altid med nogen, før du indgår en aftale. Der er desværre brodne kar derude, som er på udkig efter nemme penge.