Differentieret pensionsalder er ikke nødvendig, hvis førtidspensionen virkede

Differentieret pensionsalder er det nye dyr i åbenbaringen, og siden Socialdemokratiet holdt pressemøde om deres forslag til netop differentieret pensionsalder, har samtlige Folketingets partier meldt sig på banen med deres version af et nyt pensionssystem. Men hvis eksisterende ordninger fungerede, ville en reform rettet særligt mod nedslidte ikke være nødvendig.

”Hvis reformen af førtidspension havde medført et godt, retfærdigt og værdigt system, eller hvis Socialdemokratiet endda havde villet være med til at ændre den grundlæggende, så havde de slet ikke haft nogen grund til at komme med et særligt udspil til pensionsreform for 'de nedslidte'. Så ville alle jo være rummet i en fælles, værdig løsning.”

Sådan lyder kritikken af Socialdemokratiets nylige udspil til en pensionsreform rettet mod de nedslidte fra debattør og forfatter Lisbeth Riisager i et debatindlæg i på Altinget lørdag.

DEBAT: VAR FREDERIKSENS FØRTIDSPENSION FAIR, VILLE REFORM VÆRE UØNDVENDIG

Landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen er et langt stykke hen ad vejen enig med Lisbeth Riisager.

Dansk Handicap Forbund har siden 2013 arbejdet hårdt for at få korrigeret den reform af førtidspension og fleksjob, som har ramt mange mennesker meget hårdt og gjort det stort set umuligt at få en førtidspension. Alvorligt syge og mennesker med indgribende handicap trækkes fortsat igennem lange håbløse afklaringsforløb, selvom det er blevet til små kosmetiske ændringer af reformen hist og her efter massiv kritik fra blandt andet handicaporganisationerne.

”Vi mangler fortsat at se forligskredsen tage ansvar for at få gjort op med skævhederne i reformen. Så selvom man indfører nye pensionsrettigheder til visse grupper på arbejdsmarkedet, så ændrer det ikke på, at vi fortsat står med store uløste udfordringer for den brede gruppe af syge og mennesker med handicap, som ikke kan være på arbejdsmarkedet,” lyder det fra Susanne Olsen.

Sammen med 63 andre organisationer står Dansk Handicap Forbund sammen om det fælles initiativ "VærdigReform" og forsøger at gøre politikerne opmærksomme på de problemer, som er kommet ud af reformen af førtidspension og fleksjob.

Praksisundersøgelse om BPA er offentliggjort
21. feb. 2019

Praksisundersøgelse om BPA er offentliggjort

Movia vil fjerne de trykte køreplaner og gå rent digitalt: Giv din mening til kende her