Illustration: Niels Poulsen

Dialogmøde med Kommunernes Landsforening

Dansk Handicap Forbund ønsker at bygge bro mellem samfundets sektorer. Forbundet tror på, at en god og konstruktiv dialog er den bedste vej til at finde de gode løsninger på handicapområdet. Derfor var landsformand Susanne Olsen torsdag til dialogmøde med KL.

27. okt. 2017

Torsdag var landsformand Susanne Olsen og afdelingschef Jeppe S. Kerckhoffs til dialogmøde med Kommunernes Landsforenings (KL) repræsentanter på handicapområdet. Ved mødet blev der talt overordnet om de udfordringer, Dansk Handicap Forbund ser, og sammen har de to organisationer fokuseret på de steder, hvor det er muligt at finde gode fælles løsninger.

Spot på individuel vurdering
Et af de emner, som var central til mødet, var den individuelle vurdering, som mange steder er under pres.

”Alle mennesker er forskellige, og for vores målgruppe er det særligt afgørende, at man altid får en kokret individuel vurdering af ens unikke behov. Denne sikrer først og fremmest, at man fungerer bedre i hverdagen og opnår en højere livskvalitet, men også at man investerer rigtigt i det enkelte menneske, så man så vidt muligt undgår yderligere nedslidning og funktionsevnetab,” fortæller Susanne Olsen for at forklare, hvorfor netop dette fyldte meget på mødet for Dansk Handicap Forbund.

I drøftelserne kom parterne ind på emner som hjælpemiddelformidling, kvalitetsstandarder, digitalisering, central omkonvertering af produkter (fx katetre), BPA-ordningen og god forvaltningsskik.

”Derudover fortalte vi om vores årlige ’Brugerrådslandsmøde’, hvor vi sammen med Spastikerforeningen en gang årligt samler repræsentanter fra botilbud og arbejder med demokratiforståelse, styring af egen hverdag og trivselsmæssige emner – et projekt, som vi gerne ser udvidet,” fortæller Susanne Olsen.

God effekt
Forbundet tror på, at dialogmøder er en god vej til at opnå en bedre forståelse hos begge parter, lyder det efter mødet fra landsformanden.

”For os som forbund er det meget værdifuldt, at vi får mulighed for at sætte ord på de deltaljer og nuancer, som har betydning i hverdagen for vores medlemmer. På flere områder har vi således haft mulighed for at komme med meget konkrete input, hvilket giver mulighed for reel indflydelse. Vi sætter i den forbindelse stor pris på KL’s lydhørhed og tilsagn om at sprede vores tanker og idéer videre i deres samarbejde med kommunerne.”

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022