Foto: IMR

Det skal være ulovligt at diskriminere på grund af handicap

Institut for Menneskerettigheder har sendt et udkast til et lovforslag, som vil gøre det ulovligt at diskriminere på grund af et handicap til social- og indenrigsminister Karen Ellemann (V).

13. apr. 2016

Regeringen har for kort tid siden tilkendegivet, at de overvejer tiltag over for diskrimination af mennesker med handicap.

Regeringens udmelding kom i forbindelse med offentliggørelsen af en lang række anbefalinger på menneskerettighedsområdet fra FN til Danmark.

Det kan du læse mere om HER.

På den baggrund har Institut for Menneskerettigheder udarbejdet et udkast til et lovforslag mod diskrimination, så mennesker med handicap i højere grad får mulighed for at deltage i samfundet på lige fod med alle andre, udtaler Maria Ventegodt Liisberg overfor Politiken.

Danmark alene i Skandinavien
Danmark har som det eneste land i Skandinavien ikke et generelt forbud mod diskrimination af mennesker med handicap. Og netop det har man i flere år arbejdet på i Dansk Handicap Forbund, hvorfor nyheden fra Institut for Menneskerettigheder og den politiske velvilje, der ser ud til at være på Christiansborg på nuværende tidspunkt, bliver vel modtaget.

”Vi oplever det som en naturlig forpligtelse i forhold til det faktum, at Danmark har ratificeret FN’s Handicapkonvention. Jeg tror også på, at det er muligt at lave en antidiskriminationslov, som tilgodeser borgeren og forhindrer forskelsbehandling, men som samtidig sikrer en fornuftig vægtning, så den ikke skaber uhensigtsmæssige barrierer hos fx små erhvervsdrivende,” siger landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen, som understreger, at det er på tide, at det én gang for alle bliver gjort klart, at det ikke er i orden – eller lovligt – at diskriminerer mennesker på grund af et handicap.