Foto:Pressefoto

Det skal være slut med diskrimination pga. handicap

Regeringen tager et skridt tættere på et generelt forbud pga. handicap. Det er en glædens dag, mener landsformand i Dansk Handicap forbund, som ser frem til at trække i arbejdstøjet.

09. feb. 2017

Det skal fx ikke længere være lovligt at udelukke en kørestolsbruger fra et diskotek pga. et handicap. Det mener regeringen, som nu begynder arbejdet mod at indføre et generelt forbud mod diskrimination pga. handicap.

Siden 2009, hvor Danmark ratificerede FN’s Handicapkonvention, har handicaporganisationerne herhjemme kæmpet for netop det, og derfor er det også en glædens dag, mener Dansk Handicap Forbunds landsformand Susanne Olsen.

”Det var med stor glæde, jeg i dag kunne læse om regeringens planer,” siger landsformanden.

Danmark har som det eneste land i Norden ikke indført et generelt forbud mod diskrimination pga. handicap, og det vil børne- og socialminister Mai Mercado (K) nu lave om på.

”Det er et spørgsmål, vi i mange år har diskuteret i Danmark. På arbejdsmarkedet har vi i dag et forbud mod diskrimination på grund af handicap, men det skal også gælde alle andre steder. Og det er det, vi nu indfører. Med forslaget sender vi et stærkt signal: Vi accepterer ikke, at mennesker med handicap bliver diskrimineret. Jeg er stolt af, at vi nu tager skridtet mod et generelt forbud,” siger ministeren ifølge regeringen.dk.

Regeringen oplyser desuden, at det egentlige lovarbejde omkring udformningen af en konkret model for klageadgang, og hvilke rammer man kan klage indenfor, hvis man bliver diskrimineret pga. et handicap, nu går i gang. Og det arbejde glæder landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen sig til at deltage i.

”Vi ser frem til at trække i arbejdstøjet, så vi får den bedst mulige løsning,” siger Susanne Olsen.