Foto: Colourbox.com

Det lukkede arbejdsmarked: Dansk Handicap Forbund åbner det op

Jobmarkedet er fuldt af barrierer, når man har et handicap. Det har vi dokumenteret i projektet "Fjern barriererne", og det kan læses sort på hvidt i VIVE's opgørelse over beskæftigelsesandelen blandt mennesker med handicap over for mennesker uden handicap. Dansk Handicap Forbund arbejder aktivt og med succes med at gøre adgangen til arbejdsmarkedet nemmere.

06. mar. 2020

Historierne om et svært tilgængeligt arbejdsmarked for mennesker med handicap kommer frem med jævne mellemrum. Senest har DR sat fokus på problemet med personer med handicaps adgang til arbejdsmarkedet i serien "Er der job til mig?", hvor Dansk Handicap Forbunds medlem og medlem af Ungdomskredsens bestyrelse har delt sin historie.

Mikkel Christensen har været arbejdssøgende i mere end fire år og blev sidste år visiteret til et fleksjob. Hans historie fortæller om frustrationerne ved at se, studiekammerater og venner på de sociale medier få job og skifte til nyt, mens han fortsat ikke har fået foden indenfor.

I gennem en årrække har beskæftigelsesandelen for mennesker med handicap ligget markant under samme for mennesker uden handicap, og i 2018 dokumenterede Dansk Handicap Forbunds projekt "Fjern barriererne" en række strukturelle, mentale og fysiske barrierer, der er afgørende for mennesker med handicaps adgang til arbejdsmarkedet.

De håndholdte succeser
Efterfølgende har Dansk Handicap Forbund, anført af netværkschef Kurt Holm Nielsen og formand for social- og arbejdsmarkedspolitisk udvalg i forbundet Inger Steen Møller, gennemført en række projekter, som har til formål at få flere mennesker med handicap ind på arbejdsmarkedet.

”Vi arbejder på flere niveauer. Dels med at klæde de enkelte medarbejdere i jobcentrene bedre på til at hjælpe målgruppen, og dels med de enkelte jobsøgende med handicap. Nogle af de jobsøgende er ikke bevidste om deres handicap, og derfor skal de hjælpes til at se nye veje eller måske søge støtte,” siger Inger Steen Møller.

Det er, fortæller Inger Steen Møller, den håndholdte indsats og hjælp, hvor man er tæt på de jobsøgende, der gør forskellen.

Mere end 100 er kommet i job
Et eksempel på, at det virker, er projektet "Et mere rummeligt arbejdsmarked for borgere med handicap", som blev sat i gang i 2019, hvor Dansk Handicap Forbund arbejder sammen med 11 kommuner rundt om i hele landet.

En statusrapport fra projektet fra februar måned viser, at projektet er lykkes med at få 136 personer med handicap i job, mens fem er påbegyndt en uddannelse, siden projektets start. Og det må betegnes som en succes, mener Kurt Holm Nielsen, og et bevis for, at det nytter noget at stille skarpt på målgruppen og lave en håndholdt indsats.

”Det virker at komme rundt og se folk i øjnene og hjælpe dem, som skal have hjælp, med at se målgruppen, som ofte kan forsvinde, fordi jobsøgende med handicap ikke opgøres som gruppe. De fordeler sig rundt omkring i andre dele af jobcenteret, og derfor er det ofte heller ikke noget, jobcentrene har specifikt fokus på,” fortæller Kurt Holm Nielsen.

Projektet arbejder ud over netværksgrupper for jobsøgere også med en screeningsmodel for at finde frem til målgruppen og en fast track-ordning, der skal gøre det hurtigere at få bevilget en handicapkompenserende ordning, når der er et job at få.

Dansk Handicap Forbund samarbejder med Kommunerne Fredericia, Glostrup, Haderslev, Jammerbugt, Kolding, Lyngby-Taarbæk, Nordfyn, Randers, Stevns, Aabenraa og Aarhus, som hver især har fokus på de ting i projektet, der giver mening for dem lokalt.

Har I lyst til at læse mere om Dansk Handicap Forbunds nuværende og tidligere projekter, findes de på hjemmesiden.

Tilbageblik: Et travlt halvår i SAPU
26. mar. 2020