Colourbox.com

Det går den rigtige vej med inklusionen i folkeskolen

Det går den rigtige vej med inklusionen, lyder en del af konklusionen i et nyt forskningsnotat fra SFI. Forældrekredsen i Dansk Handicap Forbund er glad for udviklingen, men minder om, at der fortsat er udfordringer, som skal klares.

16. aug. 2016

I tre år har forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) fulgt 9.000 skoleelever. Eleverne er blevet spurgt til, hvordan de klarer sig fagligt, hvor meget de deltager i undervisningen og deres generelle trivsel.

Det skriver TV2.

Det er specielt den generelle trivsel, der er i fremgang, viser analysen. Og selvom det glæder Forældrekredsen i Dansk Handicap Forbund, at det går den rigtige vej med inklusionen, så minder de om, at resultaterne ikke må blive en sovepude, da der, som SFI-rapporten også viser, fortsat er arbejde at gøre på det faglige område.

”Der skal være trivsel på alle fronter, så man kan se, at alle elever har de samme vilkår. Alle elever skal have den samme faglige indlæring og den samme sociale trivsel, og det kan man jo desværre ikke sige sker. Derfor bliver elever med vanskeligheder en slags B-elever, som ikke får den samme opbakning og støtte til at nå lige så langt som de andre. Det skal være i orden, inden vi fra Forældrekredsen i Dansk Handicap Forbund jubler over inklusionstanken,” siger næstformand i kredsen Gitte R.R. Nielsen.

”Der er stadigvæk mange elever, som ikke er med i det sociale samvær uden for timen, da der er både fysiske og psykiske barrierer, som hindrer dem i at deltage. Det skal der tages hånd om,” konstaterer hun.

Interesserede kan læse hele rapporten fra SFI HER.