Foto: Colourbox.com

Det er i mødet, forståelsen opstår

Hos Det Centrale Handicapråd (DCH) er man i forbindelse med årsmødet den 7. februar udkommet med en række anbefalinger, som vil sætte dagsordenen for rådets arbejde de kommende år. Anbefalinger falder fint i tråd med Dansk Handicap Forbunds arbejde.

15. feb. 2017

”Den bedste måde at nedbryde fordomme om handicap er, når mennesker med og uden handicap mødes i skolen, på arbejdspladsen og i fritidslivet.”

Sådan skriver DCH i resumeet til sin årsberetning for 2015 og 2016. På den baggrund anbefaler rådet, at ’alle aktører’ arbejder for, at mennesker med og uden handicap kan mødes. Samtidig anbefaler rådet, at man arbejder for at øge bevidstheden om, at mennesker med handicap er en del af befolkningen.

Og netop den målsætning ligger Dansk Handicap Forbund meget på sinde. De seneste år har forbundet startet en række beskæftigelsesprojekter op, som netop tager udgangspunkt i medlemmernes ressourcer, samtidig med at der arbejdes hårdt på at skabe platforme, hvor forståelsen mellem arbejdsgiver og arbejdstager øges, sådan at barriererne for at komme ind på arbejdsmarkedet for mennesker med handicap udviskes.

Dansk Handicap Forbunds arbejdsmarkedsprojekter tager udgangspunkt i tre barrierer, som findes for mennesker med handicap på arbejdsmarkedet: de strukturelle, de mentale og de fysiske. Og skal de nedbrydes en gang for alle, så er tilgangen – sammen med tiltagene fra Dansk Handicap Forbund – fra Det Centrale Handicapråd nødvendige, mener landsformand Susanne Olsen.

”Lige som DCH tror jeg også på, at det er i mødet mellem mennesker, at de gode løsninger opstår. Derfor ser jeg også frem til at følge og samarbejde med rådet i arbejdet mod at gøre anbefalingerne til virkelighed,” lyder det fra landsformanden.

Hele årsberetningen fra DCH kan læses HER.

Analysen fra Dansk Handicap Forbund kan læses HER.