Kristian Kristensen // Fotovaerk

Det' bare mænd – ny kalender hylder den (u)perfekte krop

Dansk Handicap Forbund hylder den mangfoldige krop med glimt i øjet og bare mænd i ny kalender for 2019.

15. nov. 2018

Med glimt i øjet og mænd uden ret meget tøj på ønsker Dansk Handicap Forbund endnu engang at sætte fokus på mangfoldighed og kropspositivisme i en ny årskalender for 2019.

”Kroppe er mere end bare de solbrune, slanke og toptrænede, som vi bombarderes med fra bus- og tv-reklamer for træningscentre og kosttilskud. Vores kroppe ser ikke ligefrem ud som i de reklamer, men det er vigtigt for os at understrege, at man sagtens kan være glad og tilfreds med sin krop, selvom den ikke lever op til sådanne idealer. Derfor viser og hylder vi nu de mange forskellige kroppe,” siger formand i Ungdomskredsen i Dansk Handicap Forbund, Zakaria Naser.

Det er Ungdomskredsen i Dansk Handicap Forbund, der står bag kalenderen, og det er medlemmer herfra, der står model til billederne. Kalenderen viser de bare mænd som håndværkere, forretningsmænd og livsnydere – uden ret meget tøj på. Og selvom billederne et stykke hen ad vejen er en ironisk kommentar til mere klassiske mandekalendere, så er der også en mere seriøs side af projektet, fortæller Zakaria Naser.

”Helt grundlæggende vil vi jo gerne være med til at skubbe på en udvikling om kropspositivisme, som vi allerede ser og har set de senere år. En uperfekt krop er også perfekt, og hvis vi med den her kalender kan være med til at rykke nogle holdninger hos folk, så er vi allerede nået et langt stykke,” siger Zakaria Naser.

Alle modeller i kalenderen har et handicap, som gør, at deres kroppe ikke passer ind i idealbilledet af en mandekrop, og Zakaria Naser håber, at kalenderen kan få tankerne til at løbe og snakken til at gå hos dem, som køber eller får kalenderen foræret.

”Der eksisterer mange fordomme mellem mennesker med og uden handicap, og i bund og grund mener vi, at tiden efterhånden må være inde til, at vi slipper nogle af dem. Det bliver de kun, hvis vi taler om vores forskelligheder. Vi går gerne forrest i det arbejde, for det er faktisk ok at kigge og spørge ind til, hvorfor vi ser ud, som vi gør. Gør man det, vil man opdage, at vi er fuldstændig ligesom alle andre. Vores kroppe er bare ikke, som kroppe er flest,” siger Zakaria Naser.

Dansk Handicap Forbunds kalender er sat til salg på forbundets webshop og kan købes via linket allerede nu.

KØB KALENDEREN