Foto: Colourbox.com

Den fysiske tilgængelighed på videregående uddannelser er ikke god nok

Onsdag udkom rapporten "Nødvendigt for nogle, godt for alle", som undersøger vilkårene for studerende med funktionsnedsættelser på lange og mellemlange videregående uddannelser. Rapporten peger blandt andet på, at den fysiske tilgængelighed på uddannelsesstederne lader noget tilbage at ønske for de studerende med handicap.

31. okt. 2019

Den fysiske tilgængelighed er ikke optimal for studerende med handicap, og i værste tilfælde betyder det, at studerende går glip af undervisningen.

”Jeg tager hjem igen, når den (elevatoren, red.) ikke virker. Og det er jo rigtig ærgerligt, for vi misser en masse undervisning,” siger en af interviewpersonerne i rapporten.

Undersøgelsen konkluderer, at mange studerende heldigvis oplever god fysisk tilgængelighed til deres uddannelsessted. Således vurderer lige knap halvdelen af de adspurgte respondenter i rapporten, at tilgængeligheden er god eller meget god i forhold til den funktionsnedsættelse, de har, og 65 procent af de adspurgte oplever aldrig at gå glip af undervisningen på grund af den fysiske tilgængelighed.

Alle skal med
Hos Dansk Handicap Forbund er landsformand Susanne Olsen dog ked af, at der på trods af der er studerende, som må gå glip af undervisningen, fordi de ganske simpelt ikke kan nå frem til undervisningen.

”For vores medlemmer er det i stor udstrækning ikke problemer med at følge med på det faglige, og derfor er det kritisabelt, at nogle må forlænge eller helt droppe en uddannelse på grund af de fysiske forhold på uddannelsen. Det er en lavt hængende frugt, som vi skal have styr på, mener Susanne Olsen.

Rapporten blev præsenteret onsdag på en konference i Handicaporganisationernes Hus.

Læs rapporten.

Ingen erstatning til svømmepigen
23. jan. 2020

Ingen erstatning til svømmepigen

Vind entrébilletter og turpas til Vinter i Tivoli 2020
21. jan. 2020

Vind entrébilletter og turpas til Vinter i Tivoli 2020

Dansk Handicap Forbund til kamp for mærkbare reformændringer af førtidspension og fleksjob
17. jan. 2020

Socialpolitisk Redegørelse 2019 leverer vigtig viden til det politiske arbejde
10. jan. 2020

Socialpolitisk Redegørelse 2019 leverer vigtig viden til det politiske arbejde

Årets sidste nyhedsbrevet fra SAPU og BTPU
20. dec. 2019

Årets sidste nyhedsbrevet fra SAPU og BTPU

Oplever du ændringer i din vederlagsfri fysioterapi?
16. dec. 2019

Oplever du ændringer i din vederlagsfri fysioterapi?