Foto: Colourbox.com

De usynlige pårørende

Det er ikke let at være pårørende til et barn med handicap. Det har vi talt med Ann-Karin Bambjerg fra forbundets Forældrekreds om efter pårørendedagen den 2. februar i Vejle.

08. feb. 2018

Dansk Handicap Forbunds Forældrekreds arbejder med de særlige udfordringer, der knytter sig til at have et barn med handicap. Det kan være alt fra hjælpemidler, problemer med kommunen, træning og almindelig sociale aktiviteter for børnene.

Forældrekredsen udgør samtidig et netværk for de pårørende forældre, som kan sparre med og finde hjælp i hinanden i en hverdag, der ikke ligner alle andres. For når man får et barn med handicap, så er alt det, man troede, man vidste, noget andet, og livet, som man kendte det, bliver vendt på hovedet.

Det fortæller Ann-Karin Bambjerg, som er medlem af Forældrekredsen.

”Som pårørende til et barn med udfordringer i form af forskellige handicaps er hele familien ramt på godt og ondt. Hele følelsesregisteret bliver ramt, lige fra den dag barnet kommer til verden. Alting bliver vendt 190 ᵒ, og man oplever alle de forskellige sider, der findes af bekymringer, sorger og angst,” fortæller Ann-Karin. Det er en af grundene til, at hun er glad for fællesskabet i Forældrekredsen, som kan hjælpe med at få styr på nogle af alle omvæltningerne, og langsomt kommer man ud på den anden side og finder sine ben i det nye liv.

”Man finder ud af, at man hurtigt kommer til at finde kræfter frem, som man ikke troede, man havde, og at selv små succesoplevelser får enorm betydning for arbejdet med at få en familien til at fungere, selvom 'normale rytmer og rutiner' ikke længere er mulige,” siger hun.

De tætte bånd, der gør hele forskellen
Efterhånden som livet i den nye situation er faldet på plads for Ann-Karin Bambjerg, som har været mor til et barn med handicap i 15 år, så har hun opdaget alle det, som det at være forælder til et barn med handicap også giver.

”At være pårørende til et barn, som er født til et liv med store fysiske og eller psykiske udfordringer, er aldrig let, men man oplever nogle helt unikke tætte bånd til det menneske, som er dybt afhængig af ens indsats. Der er rigtig mange skønne stunder med alle børn, handicap eller ej, og uanset hvilke udfordringer, livet som pårørende byder på, er ens egne børn de bedste i verden,” konstaterer hun.

"Dansk Handicap Forbund arbejder i øjeblikket på projekter, som skal sætte yderligere fokus på de pårørende til personer med handicap." Det siger landsformand Susanne Olsen, som finder det vigtigt, at Dansk Handicap Forbund gør noget på et ellers overset område.

”Der er begrænset fokus på de pårørende, og det er en skam, da der er rigtig mange tanker og følelser forbundet med det at være og blive pårørende til en person med handicap. Hvis vi som forbund kan gøre en forskel for denne gruppe, så skal vi bestemt det, og det arbejder vi lige nu på at finde midler til,” lyder det fra landsformanden.