Varehuschef i Kvickly Middelfart, Karl Nøhr Pedersen, får overrakt blomster fra Inger Steen Møller i forbindelse med tildelingen af Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2016. Foto: Mads Stampe

De nominerede til ”Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2018” er fundet

Dansk Handicap Forbund har udvalgt fem kandidater, som er nomineret til "Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2018" for deres særlige indsats for at inkludere medarbejdere uanset handicap og fremme et mere rummeligt arbejdsmarked.

06. sep. 2018

I forbindelse med kongressen uddeler Dansk Handicap Forbund hvert andet år en arbejdsmarkedspris; en pris, som går til det gode eksempel på, hvordan virksomhedsledere rundt om i Danmark hver eneste dag arbejder for at inkludere medarbejdere uanset handicap. De gør et stort arbejde for at sætte de ressourcer i spil, som mennesker med handicap har. De bidrager dermed til at fremme et rummeligt arbejdsmarked. Det vil Dansk Handicap Forbund gerne belønne med en symbolsk pris.

”Der har været mange gode kandidater til ”Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2018”, og det er ikke nemt at vælge,” udtaler Inger Steen Møller, næstformand i social- og arbejdsmarkedspolitisk udvalg i Dansk Handicap Forbund.

”Vi har bl.a. kigget på, om virksomheden går foran andre virksomheder i forhold at udvise et godt eksempel, fx ved at have en god personalepolitik – også ved håndtering af sygefravær, om virksomheden bidrager til at nedbryde uvidenhed og fordomme om mennesker med handicap – både lokalt i virksomheden og i samfundet generelt, og om virksomheden udviser rummelighed. Vi ville ønske, vi kunne belønne alle, der gør en indsats for at skabe et rummeligt arbejdsmarked i Danmark, men vi synes, de fem nominerede har gjort et særligt indtryk,” siger Inger Steen Møller.

De fem nominerede til ”Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2018” er:

Cafe Jens Otto, Stemannsgade 9 C, 8900 Randers, www.cafejensotto.com

Cafe Jens Otto er udvalgt, fordi 10 af deres 53 ansatte har særlige udfordringer, heriblandt har ejeren selv sclerose. Sammen med sin mand driver hun tre spisesteder i Randers og lægger vægt på, at medarbejderne får en stille og rolig opstart i virksomheden. I samarbejde med kommunen sørger virksomheden for at skabe et mere rummeligt arbejdsmarked.

Finderiet, Grenåvej 19, 8960 Randers SØ, www.finderiet.dk

Finderiet er en socialøkonomisk virksomhed og genbrugsbutik og er udvalgt, fordi de har fokus på både mennesker og miljø. Genbrugsbutikken er primært drevet af 22 ansatte i fleks- og skånejobs, og den skaber dermed arbejdspladser til mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Finderiet sælger ting videre, som randrusianerne har smidt ud.

Jyske Bank, Silkeborg, Vestergade 26 C, 8600 Silkeborg, www.jyskebank.dk

Jyske Bank, Silkeborg, er normineret, da de yder en særlig indsats for at fastholde og inkludere medarbejdere på trods af sygefravær og indgribende funktionsnedsættelser, fx efter blodpropper og ulykker. Afdelingens medarbejderstab, bestående af både ansatte i fleksjob og med forskellige funktionsnedsættelser, vidner om en god personale- og CSR-politik.

Randers FC Jobakademi, Viborgvej 92, 8920 Randers NV, www.randersfc.dk/organisation/randers-fc-jobakademi

Randers FC Jobakademi har til formål at hjælpe ledige ind i ordinære job, fleksjob eller ordinær uddannelse og har bl.a. fokus på unge og ledige visiteret til fleksjob. Gennem et samarbejde med Randers Kommune og deres eget virksomhedsnetværk skaber de arbejdspladser både internt i virksomheden og opretter praktikker og virksomhedsrettet aktivering, og de bidrager dermed til at fremme et rummeligt arbejdsmarked. De har knap 80 ansatte, hvoraf 10 % har særlige udfordringer. Derfor er de nominerede.

Thortrans Randers A/S, Frederiksdalsvej 14, 8940 Randers SV, www.thortrans.dk/dansk/home

Thortrans Randers A/S er en familieejet transportvirksomhed med en social profil. Det ligger i virksomhedens DNA at hjælpe mennesker med udfordringer af forskellig art, hvorfor de er normineret. De er bl.a. medstiftere af den socialøkonomiske fond, GOGGS Fonden, som skal skabe arbejdspladser til mennesker med nedsat funktionsevne og socialt udsatte. Over 10 % af deres 180 ansatte er startet på særlige vilkår og er nu ansat på almindelige vilkår. Derudover har de et samarbejde med Randers Kommune om løbende at have 10-15 personer i praktik og afklaringsforløb.

”Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2018” uddeles på forbundets 20. kongres, der finder sted den 19.-21. oktober 2018. De nominerede er underrettet.

”Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2016” gik til Karl Nøhr Pedersen, varehuschef i Kvickly Middelfart.