Foto: Colourbox.com

De gode eksempler skal gøre det hurtigere at få godkendt handicapbil

Ved eksemplets magt forsøger Ankestyrelsen at forkorte sagsbehandlingen for mennesker med handicap, som har fået bevilget støtte til en handicapbil af kommunen. Der er nemlig stor forskel på fra kommune til kommune, hvor længe man skal vente, og derfor også modtages positivt hos Dansk Handicap Forbund.

25. jan. 2017

Når en person med handicap søger kommunen om at få støtte til køb af en handicapbil, så er det bopælen, der afgør, hvor lang sagsbehandlingstiden er.

Således tog det i 2015 ifølge Ankestyrelsens bilstatistik i gennemsnit 11,79 uger at behandle en ansøgning hos den hurtigste kommune, mens den langsomste kommune var 81,13 uger om det. Den forskel er som sådan ikke noget, der overrasker hos Dansk Handicap Forbund, hvor man længe har kendt til forskellene. Men der bør være øget fokus på, hvorfor det forholder sig sådan, mener landsformand Susanne Olsen.

”Der kan være mange årsager til, at det nogle gange tager længere tid, for den individuelle vurdering kan betyde, at sagsoplysningen er mere omfattende i nogle sager end i andre, og det er naturligvis i borgerens interesse, at sagen er oplyst korrekt. Men når det i nogle kommuner er normen, at sagsbehandlingstiden trækker i langdrag, så tyder det på, at der er andre underliggende årsager,” siger landsformanden.

Hun glæder sig samtidig over Ankestyrelsen initiativ, da det at få støtte til køb af en handicapbil for mange medlemmer kan betyde forskellen på at komme ud og tage del i samfundet, og ikke at gøre det.

”Jeg synes, det er utrolig vigtigt, at man forstår, at støtte til køb af bil for mange mennesker er afgørende for, om de kan blive selvhjulpne og spille en aktiv rolle i samfundet. Hertil kommer, at støtte til køb af bil – sammenlignet med andre kørselsordninger - er en meget billig måde at afhjælpe transportbehovet på. Nogle kommuner gør en dyd ud af at få nedbragt sagsbehandlingstiden, fx ved anvendelse af muligheden for tro- og loveerklæringer ved genbevillinger, og tallene taler for sig selv; når der er så stor forskel på sagsbehandlingstiden, så er det oplagt, at vi må lære af de gode eksempler,” siger Susanne Olsen.

Landsformanden ser gerne, at der også fra politisk hold bliver kigget på at forkorte sagsbehandlingstiden.