DCH, pressefoto

DCH-formand: Lad os tale livskvalitet og faglighed i stedet for økonomi

Når mennesker med handicap udråbes til den gruppe, som er skyld i, at der ikke er penge til skolen og ældreplejen, så har lokaldemokratiet fejlet. Det mener formand for Det Centrale Handicapråd (DCH) Anette Laigaard i et interview med Ugebrevet A4.

11. jan. 2017

Det er ti år siden, at kommunalreformen trådte i kraft, og en del af analysen over de seneste ti år har blandt andet været, at mennesker med handicap er blevet ofre i nogle kommuner på grund af, at store dele af den specialviden, der i sin tid fandtes i amterne, er gået tabt. Den analyse er Anette Laigaard enig i, og hun mener, at der er talt for meget økonomi og for lidt faglighed og livskvalitet for mennesker med handicap i kommunalreformens ti års levetid.

Det skal der gøres noget ved, for mennesker med handicap er ikke en vare, der prissættes og handles med, mener hun.

Samtidig mener hun dog, at kommunalreformen har gjort ret i at lægge opgaven på handicapområdet fra amterne og over i kommunerne, for der ligger den bedst. Det er dog udmøntningen af reformen, den er gal med, mener hun.

”I amternes tid var der også meget snak om økonomi mellem amter og kommuner. Udgifterne har altid skullet prioriteres meget omhyggeligt. Det var derfor, vi skulle have så store kommuner, at de var i stand til at påtage sig de amtslige opgaver og også kunne foretage prioriteringerne. Men den proces er skredet dér, hvor vi hører, at borgere med handicap skal sidde med følelsen af, at det er på grund af udgifter til dem, at budgettet skrider. Så klemmer skoen for meget i kommunerne,” siger Anette Laigaard til Ugebrevet A4.

Læs hele interviewet med Anette Laigaard i Ugebrevet A4 HER .

En af Anette Laigaards kæpheste i debatten, siden hun tiltrådte som formand for DCH, har været, at der skal ske en nedbrydning af de siloer, som, hun mener, er opstået på blandt andet handicapområdet. Den historie kan læses i næste nummer af Handicap-nyt, som bliver sendt ud til medlemmer og efterfølgende offentliggjort her på hjemmesiden.