Foto: Colourbox.com

Dansk Handicap Forbund til regeringen: lyt til kritikken af førtidspensionsreformen

Landets seks største kommuner har i et brev til beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) kræver førtidspensionen ændret. Den er for stram, siger de. Dansk Handicap Forbund opfordrer ministeren til at lytte til kritikken.

16. aug. 2017

I et fælles brev til beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) opfordrer landets seks største kommuner (København, Aarhus, Aalborg, Odense, Esbjerg og Randers) til at førtidspensionen ændres. Lovgivningen er for stram, og det er for svært at få tilkendt en førtidspension, lyder det i brevet.

Det skriver Dagbladet Information

Brevskriverne, som alle sidder med ansvaret for beskæftigelsespolitikken i deres respektive kommuner, oplever det som et problem, at alvorligt syge borgere sidder fast i systemet i årevis for at leve op til de stramme kriterier og hårde dokumentationskrav, som det kræver at få tilkendt en førtidspension under de nuværende regler efter reformen.

Kommunerne peger på, at den store forskel mellem antal tilkendte førtidspensioner fra kommune alene er et udtryk for at loven bør ændres.

Hos Dansk Handicap Forbund er man glad for kritikken fra de seks kommuner, og man opfordrer regeringen til at lytte til den.

”En god reform skal grundlæggende sikre, at dem, der kan udvikle en arbejdsevne og have en realistisk jobmulighed, skal have hjælp til det. Det kræver, at det så at sige er ’de rigtige’, som tildeles ressourceforløbene, og det kræver, at kvaliteten af forløbene er høj og har et individuelt fokus. Men endnu vigtigere skal en god reform også sikre, at de mennesker, som er for syge eller simpelthen ikke kan arbejde, får ro til at etablere en meningsfuld tilværelse, hvor de kan være noget for deres nærmeste og på sigt få kræfter til at indgå i det lokalsamfund, som de er en del af. I dag ser vi desværre, at disse mennesker parkeres i uvished uden udsigt til at komme videre – og det var ikke intentionen med loven, da Mette Frederiksen præsenterede den tilbage i 2012,” mener Inger Steen Møller, som er næstformand i forbundet social- og arbejdsmarkedspolitiske udvalg.

Kommunalpolitikernes kritik ligger i tråd med den kritik, som forbundet har forsøgt at komme igennem med på Christiansborg i flere år, og forbundet håber, at det langt om længe kan få den ansvarlige minister til at lytte.

”Forbundet har på gentagne foretræder og ved politikermøder fremført vores synspunkter, og desværre mødes vi på Christiansborg ofte med den holdning, at det er kommunerne, som administrerer forkert. Men vi kan jo se, at kommunernes afgørelser omkring alvorligt syge mennesker gang på gang blåstemples af Ankestyrelsen, og dermed er der altså behov for at få reguleret på loven. Det drejer sig især om snitfladerne imellem førtidspension, ressourceforløb og fleksjob. Derfor glæder vi os også over, at kommunerne nu begynder at pege på problemet, og vi appellerer kraftigt til, at man i forligskredsen på Christiansborg begynder at tage det alvorligt,” lyder det fra forbundet.