Pressefoto

Dansk Handicap Forbund til politikere: Der skal handles nu

Når mennesker med handicap bliver ramt af kontanthjælpsloftet, som trådte i kraft den 1. oktober, så er det den sunde mad og vitaminpillerne, der spares væk, viser en undersøgelse fra Danske Handicaporganisationer (DH). Dansk Handicap Forbund kræver handling fra politikerne nu.

06. okt. 2016

Det er medicinen og den varierede kost, som prioriteres væk, når pengene bliver færre. Det viser en undersøgelse, som DH har foretaget blandt deres medlemsorganisationer, som repræsenterer 330.000 mennesker med funktionsnedsættelser.

Knap 200 mennesker har svaret på undersøgelsen, og mere end en fjerdedel af dem oplyser, at nedgangen i indtægt som følge af kontanthjælpsloftet betyder, at de får svært ved at købe mad eller medicin.

DH har desuden fået henvendelse fra omkring 40 mennesker, som frygter, at loftet får konsekvenser for deres boligsituation.

Ikke selvvalgt
Besvarelserne kommer fra mennesker med forskellige handicap. Den største gruppe er fra medlemmer af Autismeforeningen, derefter SIND og Gigtforeningen. De øvrige besvarelser fordeler sig på 21 forskellige handicaps, og tre procent af besvarelserne kommer fra medlemmer af Dansk Handicap Forbund.

Og netop det billede, mener landsformand Susanne Olsen, bekræfter, at kontanthjælpsloftet er ramt helt skævt, da det rammer mennesker, som ikke har de samme muligheder for at gå ud at tage et arbejde, som andre mennesker uden handicap måske har.

”Vi har med en gruppe mennesker at gøre, som for en stor dels vedkommende gerne ville tage et job, hvis de kunne, eller hvis de fik mulighed for at få foden inden for på arbejdsmarkedet. Desværre er det ikke nemt, når man kommer med en eller flere udfordringer på grund af et handicap, og derfor er undersøgelsen frustrerende læsning,” mener Susanne Olsen.

Gør noget nu
Politikernes principielle snak om, at det skal kunne betale sig at tage et arbejde frem for at være på overførselsindkomst skuer derfor også ekstra i hendes ører.

”De her mennesker er ikke en del af systemet, fordi de ønsker det. Og hvis en del af dem er placeret i kontanthjælpssystemet ved en fejl, som, jeg kan forstå, politikerne mener, er tilfældet for en del af dem, så synes jeg, de skal til at få gjort noget ved problemet. De mennesker, der lige nu vælger mad og medicin fra, har brug for en håndsrækning nu. Der er ingen, der kommer tættere på arbejdsmarkedet ved at spare medicin og varieret mad væk. Tværtimod,” siger Susanne Olsen.