Dansk Handicap Forbund til Martin Henriksen: Beklageligt menneskesyn

Flygtninge med handicap skal ikke have sprogbonus, hvis ikke de kan lære dansk på grund af deres handicap, mener DF. Beklageligt menneskesyn, mener landsformand i Dansk Handicap Forbund.

21. aug. 2015

Regeringen har meldt ud, at flygtninge, som pga. et handicap ikke kan lære dansk, alligevel skal have sprogbonus på 1.500 kroner og opholdstilladelse. Men det er for slapt og et knæfald for FN’s Handicapkonvention, mener Dansk Folkepartis (DF) integrationsordfører, Martin Henriksen, ifølge altinget.dk.

”Når man ikke kan noget, er det ikke ensbetydende med, at man skal have noget. Og det var slet ikke et tema for den gamle starthjælp, som vi hellere havde ønsket,” siger han til altinget.dk.

LÆS OGSÅ: REGERINGEN OG DF I STRID OM KONVENTIONER

Hos Dansk Handicap Forbund beklager landsformand Susanne Olsen det menneskesyn, som Martin Henriksen fra DF står for med sin udtalelse.

”Danmark skal naturligvis overholde de konventioner, vi ratificerer. Handicapkonventionen gælder for mennesker med handicap og altså også dem, der kommer til landet. Og det kan siges helt kort. Der er forskel på mennesker med handicap og mennesker, som ikke har et handicap. Har man et handicap, skal man selvfølgelig have den nødvendige kompensation. I dette tilfælde er der tale om, at mennesker med ganske særlige behov sikres ligestilling, og at Martin Henriksen ikke vil det, er meget beklageligt,” mener Susanne Olsen.

Står forhåbentligt alene
”For mig lyder det som om, at Martin Henriksen tror, han udtaler sig om integration og flygtninge, men i virkeligheden udtaler han sig om mennesker med handicap. Jeg vil da håbe, at Martin Henriksen står alene med de holdninger, han kommer med, for ellers er der udsigt til, at mennesker med handicap vil gå en endnu mere usikker fremtid i møde,” konstaterer hun.

Regeringen står fast på beslutningen om, at flygtninge med handicap skal kompenseres, hvis ikke de kan lære dansk pga. et handicap, og det vil den gøre uanset hvilke forpligtelser, Danmark har i forhold til FN.

”Det gør vi ud fra vores menneskesyn. Hvis man eksempelvis har en alvorlig lidelse og ikke kan lære dansk, så skal man selvfølgelig ligestilles med dem, der godt kan,” siger integrationsordfører Martin Knuth (V) til altinget.dk.