Colourbox

Dansk Handicap Forbund: Støt de socialøkonomiske virksomheder!

Dansk Handicap Forbund beder beskæftigelsesministeren om fortsat at bevare støtte til socialøkonomiske virksomheder.

27. jan. 2016

Det er besluttet, at man vil tilbagetrække den dispensation, som har betydet, at socialøkonomiske virksomheder har kunnet ansætte et større antal førtidspensionister, end man kan i andre virksomheder.

I forbindelse med reform af førtidspension og fleksjob talte forligsparterne igen og igen om, at netop socialøkonomiske virksomheder er en vigtig del af løsningen, fordi de udgør en vigtig indslusning til det konventionelle arbejdsmarked. Derfor er det helt afgørende, at man fortsat sikrer en række støtteordninger til disse virksomheder.

Det er vigtigt at forstå, at de ikke konkurrerer med andre private virksomheder, men derimod udgør et vigtigt supplement og fødekilde, som ikke er blevet mindre nødvendig af, at der tales om begyndende flaskehalse på arbejdsmarkedet.

I brevet skriver landsformand Susanne Olsen blandt andet: ”… Vi har fra Dansk Handicap Forbunds side set den spirende opvækst af socialøkonomiske virksomheder som et afgørende element i løsningen af det paradoks. De socialøkonomiske virksomheder er for os en vej tilbage på arbejdsmarkedet. Det er blandt andet her, vi ser et begyndende arbejdsmarked for mennesker, der ellers har stået udenfor. Vi ved godt, at området stadig er relativt lille. Men perspektiverne kan være store – eller de kunne være store, hvis der vises lidt storsind, paraderne sænkes en smule og man overvejer, om socialøkonomiske virksomheder nu også udgør så stor en trussel mod det danske arbejdsmarked, at det – ellers fornuftige – rimelighedskrav også skal fastholdes over for de virksomheder, der netop har til formål at beskæftige mennesker, der ellers ville stå udenfor. Vi opfordrer til, at regeringen vil genoverveje en beslutning, som vil udgøre en forhindring for det rummelige arbejdsmarked…”

Læs brevet Brev til beskæftigelsesministeren DA og LO vedr bortfald af ... rimlighedskravet - 190116.pdf.