Dansk Handicap Forbund roser initiativer i næste års Satspuljer

Der er taget initiativer på nogle områder, som kan komme til at gøre en stor positiv forskel for vores medlemmer, lyder det fra landsformand Susanne Olsen fra Dansk Handicap forbund, efter at hun har nærlæst satspuljepartiernes aftalepapir.

Der er gode takter i aftalepapiret fra partierne bag næste års satspuljeaftale, som blev offentliggjort i sidste uge. Det mener landsformand Susanne Olsen, efter hun har nærlæst udmøntningen af midler.

Tidligere på ugen kom det frem, at regeringen ønsker, at mange flere mennesker med handicap skal komme i job, hvilket hjælpes på vej af Satspuljerne, og i det hele taget oplever Susanne Olsen, at Satspuljerne for 2019 tager fat om mange af de problemer, som Dansk Handicap Forbund gennem længere tid har forsøgt at skabe opmærksomhed omkring.

Et af de områder er styrkelse af retssikkerheden for mennesker med handicap, som styrkes med oprettelsen af en institutionel enhed, som skal se på spørgsmål vedrørende kommunernes praksis, sagsbehandlingstider og individuelt behov.

”Initiativer, som kan styrke retssikkerheden, falder på et tørt sted, da vi flere steder i landet oplever en praksis, som presser serviceniveauet og den individuelle behovsvurdering mere og mere. Dermed rammer vi også situationer, hvor praksis ikke er lovmedholdelig. Da vi kun kan opfange de tilfælde, hvor medlemmerne rent faktisk efterspørger hjælp, så er der mange, som ’glider under radaren’, og her kan et initiativ, som kigger på tværs og ind i kommunernes praksis, få stor betydning,” siger Susanne Olsen.

Der tages hånd om BPA-området
Også på BPA-området ses positive tiltag. Dansk Handicap Forbund har længe været bekymret for, om den nye godkendelsesordning for BPA-arbejdsgiverfirmaer og -foreninger, som blev vedtaget med serviceloven, ville få den ønskede effekt og sikre, at borgeren ikke ’kommer i kløerne’ på useriøse og inkompetente firmaer og dermed risikere at komme til at lide tab. Også det problem adresseres i satspuljeaftalen, konstaterer Susanne Olsen.

”Vi er glade for, at der er afsat penge til en række initiativer, som skal stramme op på de vedtagne regler på BPA-området. Vi ser frem til at se det konkrete indhold og indgår nu i tæt dialog med andre organisationer om at opnå de bedst mulige resultater for borgere med BPA,” lyder det.

I aftalen er der desuden afsat penge til at videreføre rådgivningsenheden "BPA-arbejdsgiver", som yder rådgivning til borgere om, hvordan man varetager arbejdsleder- og arbejdsgiverfunktionen. Også det modtages positivt af Susanne Olsen.

”Der er en lang række regler, man skal overholde over for de ansatte, når man er arbejdsgiver, og hvis ikke man overholder dem, kan det føre til alvorlige konsekvenser for den enkelte BPA-bruger. Vi er ikke eksperter i ansættelsesret og arbejdsmiljølovgivning, og derfor er vi glade for, at tilbuddet videreføres.”

LÆS OGSÅ: HER ER AFTALERNE OM SATSPULJERNE FRA REGERINGEN.DK

Regeringens sundhedsudspil modtages med bekymring