Dansk Handicap Forbund og arbejdsgiverorganisationerne mødes i fælles fodslag

Møder med Danmarks tre største arbejdsgiverorganisationer - Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv og Dansk Industri - på Folkemødet på Bornholm lover godt for et vigtigt fremtidigt samarbejde.

12. jun. 2015

Folkemødet er i fuld gang, og Dansk Handicap Forbunds politikere i skikkelse af landsformand Susanne Olsen og næstformand i forbundets social- og arbejdsmarkedspolitiske udvalg Inger Steen Møller indledte sit arbejde med at mødes med Danmarks tre største arbejdsgiverorganisationer - Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv og Dansk Industri - for i samarbejde at få inkluderet mennesker med bevægelseshandicap på arbejdsmarkedet.

"Vi tager udgangspunkt i det, vi har tilfælles. Der er naturligvis nogle områder, hvor vi er uenige, og det vil der nok blive ved med at være, men det fylder ikke. Vi tager fat, der hvor vi har fælles interesser, og det kan vi så bruge til at arbejde videre med," fortæller Inger Steen Møller efter møderne.

Hun bakkes op af landsformand Susanne Olsen, som er meget positiv i forhold til et fremtidigt samarbejde med arbejdsgiverne mod et fælles mål.

En ny og anderledes vej
"Vi er gået en ny vej og vi mener, det er vigtigt, at få de mennesker, der skal ansætte os, i tale. For at møde de barrierer, der eventuelt måtte være, må vi sammen finde ud af, hvor vi så kan gøre barriererne mindre," siger Susanne Olsen.

Også arbejdgiverorganisationerne er positivt indstillede i forhold til et samarbejde.

"Det tegner meget positivt. Vi drøftede forskellige initiativer, og det ser ud som om, at vi sagtens kan finde fælles fodslag på flere områder," siger chefkonsulent Maria Bille Høeg fra Dansk Arbejdsgiverforening.

Samme toner lød fra de øvrige arbejdsgiverorganisationer, som forbundet havde møde med, og på trods af uoverensstemmelser på nogle områder, så er Inger Steen Møller ikke i tvivl om, at et muligt samarbejde nok skal bringe noget positivt med sig for forbundet og dets medlemmer.

"Der, hvor det rykker noget, og der, hvor man lærer noget nyt, er jo, at man taler med dem, som ikke mener det samme som en selv."

Se reaktionerne fra møderne med arbejdsgiverorganisationerne og meget mere her.

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022