Illustration: Niels Poulsen

Dansk Handicap Forbund nedbryder barrierer med en række anbefalinger

I efteråret 2015 modtog Dansk Handicap Forbund penge fra den såkaldte satspulje til at undersøge, hvilke barrierer, der forhindrer, at mennesker med handicap får foden inden for på arbejdsmarkedet. Fredag blev rapporten offentliggjort i forbindelse med konferencen ’Alle kan bidrage’.

11. jan. 2018

Statistikkerne taler sit eget tydelige sprog: I årevis har andelen af mennesker med handicap i beskæftigelse ligget nogenlunde konstant 30 procentpoint under andelen af mennesker uden handicap i beskæftigelse.

De seneste to år har Dansk Handicap Forbund arbejdet på at identificere, hvordan det kan være, det forholder sig sådan på arbejdsmarkedet.

Det arbejde er blevet til rapporten ’Fjern barriererne’, som er udkommet fredag den 12. januar i forbindelse med konferencen ”Alle kan bidrage” som blandt andet Danske Handicaporganisationer står bag.

LÆS RAPPORTEN ’FJERN BARRIRERNE’ HER!

LÆS ALTINGETS OMTALE AF 'FJERN BARRIERERNE' OG KONFERENCEN HER!

Rapporten stiller skarpt på tre overordnede barrierer, som forhindrer mennesker med handicap i at komme ind på arbejdsmarkedet. De er: 1) fysiske barrierer, 2) mentale barrierer og 3) strukturelle barrierer, som blandt andet dækker over en manglende viden om de muligheder, arbejdsgiverne har for at få kompensation og støtte til fx at gøre en arbejdsplads tilgængelig.

Tager udgangspunkt i arbejdsgiverne
Projektet ’Fjern barriererne’ har haft som mål først og fremmest at se på arbejdsgiverne, da tidligere undersøgelser og projekter primært har haft fokus på den arbejdssøgende og de oplevelser, han eller hun har haft. Og netop det udgangspunkt giver et nyt perspektiv på problemstillingen, som kan være med til endelig at rykke ved statistikken, mener landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen.

”For os betyder det meget at blive klogere på, hvad arbejdsgiverne oplever af barrierer for at ansætte mennesker med handicap. Gennem mange års arbejde kender vi jo mange af de udfordringer, vores medlemmer oplever i forbindelse med jobsøgningen, og de sidste par års arbejde med projekt ’Fjern barriererne’ har givet os ny viden, som vi allerede nu arbejder på at omsætte til nye initiativer til glæde for vores medlemmer,” siger landsformanden.

Rapporten fremkommer med en række anbefalinger til, hvad blandt andet arbejdsgiverne kan gøre for at øge inklusionen af mennesker med handicap på arbejdsmarkedet.