Foto: Casper Marcussen

Dansk Handicap Forbund i foretræde i Social-, Indenrigs- og Børneudvalget

En afgørelse fra Ankestyrelsen tilbage i 2015 har fået store konsekvenser for en rækker personer og deres familier i 2017. Derfor var Epilepsiforeningen og Dansk Handicap Forbund torsdag i foretræde i Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg. Det har nu affødt spørgsmål til ministeren.

20. jan. 2017

I september 2015 kommer Ankestyrelsen, efter en dom i Vestre Landsret, med en principafgørelse (63-15), som betyder, at bestemmelserne efter servicelovens § 95 ikke længere kan bruges til overvågning af personer med komplekse og sammensatte problemer. Det skyldes, at der ikke er lovhjemmel til at bevilge overvågningen, og det rammer personer, som ikke er dækket af sundhedslovens respirationsbestemmelser.

Det betyder, at en gruppe af mennesker siden 2015 har været afhængig af familier og venner til overvågningen, og det er uholdbart, mener Dansk Handicap Forbund, der sammen med Epilepsiforeningen derfor har bedt om et foretræde hos Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg.

”Når vi vælger at gå i foretræde, er det fordi, vi her ser en gruppe mennesker, som falder imellem to stole. Det drejer sig om mennesker med meget sammensatte og komplekse funktionsnedsættelser, som udløser et overvågningsbehov. I værste fald er der tale om livsfare,” fortæller landsformand Susanne Olsen.

Før principafgørelsen fra Ankestyrelsen var det almindelig praksis i kommunerne at bevilge den overvågning, der var nødvendig, men den blev trukket tilbage efter afgørelsen, da der ikke længere var lovhjemmel til at bevilge overvågningen.

I forbindelse med revisionen af serviceloven stillede den daværende social- og indenrigsminister på området i udsigt, at der skulle findes en løsning, men det er endnu ikke sket. Efter foretrædet er landsformanden glad for, at der nu igen er gang i dialogen.

”Vi er glade for, at flere ordførere viste interesse for emnet og gav udtryk for, at vi skulle have en fortsat dialog om mulige løsningsforslag. Det betyder meget for de familier, der er kommet i klemme,” siger Susanne Olsen.

På baggrund af Epilepsiforeningen og Dansk Handicap Forbunds foretræde har Social-, Indenrigs- og Børneudvalget stillet spørgsmål til ministeren.

Interesserede kan desuden læse landsformand Susanne Olsens notat fra foretrædet HER.

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022