Foto: Colourbox.com

Dansk Handicap Forbund frygter for retssikkerheden i frikommuner

Syv kommuner har som en del af det kommende frikommuneforsøg søgt om lov til at gennemføre projekter, som den nuværende lovgivningen står i vejen for. Det er en farlig vej at gå, og landsformanden i Dansk Handicap Forbund frygter, at retssikkerheden sættes over styr.

12. okt. 2016

Det handler om at skabe bedre løsninger for blandt andre mennesker med handicap. Sådan siger repræsentanter for det såkaldte frikommunenetværk, som har søgt om lov til at teste fremgangsmåder og igangsætte projekter, som lovgivningen på nuværende tidspunkt står i vejen for.

De syv kommuner, som er med i netværket, er: Favrskov, Herning, Holstebro, Randers, Silkeborg, Skive og Aabenraa.

Hos Dansk Handicap Forbund er landsformand Susanne Olsen i udgangspunktet åben for idéer, som kan stille borgerne bedre og give dem mere kontrol over eget liv, men de idéer, der er kommet fra kommunerne i netværket, vækker dog alvorlig bekymring.

”Når jeg læser indholdet af det, som frikommunerne vil have frihed til at ændre på, så slår jeg bremsen hårdt i. Grundlæggende mener jeg, det er forkert at gamble med borgernes grundlæggende rettigheder og sikkerhed for deres livssituation. Med det pres, der ses på handicapområdet, og de mange problemer, vi generelt ser i forhold til opretholdelse af borgernes retssikkerhed, så er det min opfattelse, at man skal være meget varsom med denne type forsøg,” siger Susanne Olsen og lover, at man fra Dansk Handicap Forbund og de øvrige handicaporganisationer vil følge forsøget tæt.

”Inden man sætter det i gang, vil jeg kraftigt opfordre til, at man indgår i en tæt dialog med de brugerorganisationer, der bliver berørt. Vi vil i hvert fald følge processen tæt og sammen med de øvrige organisationer gøre opmærksom på de elementer, som kompromitterer borgernes rettigheder,” lyder det fra landsformanden.

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022