Dansk Handicap Forbund frygter nye besparelser på handicapområdet

Regeringen og KL er blevet enige om økonomien frem mod 2016, og den efterlader Dansk Handicap Forbunds landsformand Susanne Olsen med bekymring for medlemmernes fremtid.

06. jul. 2015

Økonomiaftalen mellem regeringen og Kommunernes Landsforening (KL) er indgået, og det betyder, at kommunerne skal spare 2.4 milliarder kroner om året via det såkaldte omprioriteringsbidrag på en procent i budgetterne for 2016.

Forslaget har de seneste dage mødt massiv kritik, og i Dansk Handicap Forbund er det heller ikke uden bekymring, at nyheden om aftalen bliver modtaget.

"Det er med bekymring, at jeg de seneste dage har fulgt forhandlingerne om økonomiaftalen mellem regeringen og Kommunernes Landsforening. Jeg hæfter mig særligt ved det såkaldte omprioriteringsbidrag, som ifølge flere borgmestre kommer til at betyde yderligere besparelser på velfærden i kommunerne,” siger landsformand Susanne Olsen og advarer imod yderligere besparelser på handicapområdet.

”Vores rådgivere melder om et voldsomt antal medlemmer, som får skåret i helt basale ydelser, og vores lokalafdelinger beretter om lokale serviceniveauer, som mange steder balancerer på smertetærsklen. Samlet set har jeg meget svært se, hvordan området skal hænge sammen, hvis ikke der tilføres tilstrækkeligt med midler. Man kan ikke spare funktionsnedsættelser væk. Kompensation er og skal ses som en investering i mennesker, som både øger livskvaliteten og i det lange løb sparer samfundet penge," siger hun.

Gennem forhandlingsforløbet har formand for KL Martin Damm (V) været tydelig i sin kritik, og specielt omprioriteringsbidraget har været udskældt.

Foto: www.colourbox.com.