Foto: Colourbox.com

Dansk Handicap Forbund: Få førtidspensions- og fleksjobreform tilbage på sporet

Det er på tide med den evaluering af reformen af førtidspension og fleksjob, som i øjeblikket er i gang. Det mener Dansk Handicap Forbund, som har sendt en række forslag til justeringer til Folketingets Beskæftigelsesudvalg.

18. nov. 2016

Netop nu evaluerer forligskredsen reformen af førtidspensionen og fleksjob fra 2013. Dansk Handicap Forbund har set frem til denne evaluering – dels fordi forbundet fra starten havde mange bekymringer om den, og disse bekymringer har desværre vist sig at være velbegrundet, mener landsformand Susanne Olsen. Der er i dag et alt for stort pres på meget syge mennesker og mennesker med indgribende handicap.

”Nu har vi igennem fire år set konsekvenserne af reformen, og billedet er desværre absurd lange arbejdsprøvningsforløb, en hermetisk lukket adgang til førtidspension og en mangel på seriøs jobskabelse og jobmatch. Alt for mange står i en uafklaret situation, og alt for mange, der er visiteret til fleksjob, står stille i ledighedskøen. Som jeg meldte ud for en uge siden, synes jeg, det er positivt, at flere politikere, herunder Mette Frederiksen (S), der sad for bordenden, da reformen blev vedtaget, nu har tilkendegivet, at der er brug for justeringer. Det er et godt udgangspunkt, fordi det er i hele samfundets interesse at have et system, som giver mening for mennesker og for vores fælles ressourcer,” siger Susanne Olsen.

Forbundets social- og arbejdsmarkedspolitiske udvalg har sendt kommentarer til Folketingets Beskæftigelsesudvalg med en række forslag til justeringer. Du kan læse brevet til Beskæftigelsesudvalget HER .