Foto: Colourbox.com

Dansk Handicap Forbund: Det betyder noget, hvilke ord vi bruger

I sidste uge kunne man i Kristelig Dagblad læse historien om en række organisationer, som oplever en forrået debattone i debatten omkring mennesker med funktionsnedsættelser og dermed frygter for, hvad fremtiden bringer for dem. Det minder om, at vi skal vægte vores ord med varsomhed i debatten, mener Dansk Handicap Forbund.

03. feb. 2017

Når vi i debatten hører om, at mennesker med funktionsnedsættelser er kommunalpolitikkens ’gøgeunger’ eller andet, som man i sidste uge kunne læse i Kristelig Dagblad, så er det et udtryk for en forråelse af debatten omkring mennesker med handicap, som kan få store konsekvenser for netop dem, man taler om.

Det mener blandt andet Landsforeningen LEV, som sammen med en række andre organisationer frygter for konsekvenserne af den forråede debat på handicapområdet.

”Jeg frygter for den stigende forråelse og tingsliggørelse af mennesker og den manglende støtte, der gør, at den enkelte borger eller pårørende til sidst kan føle sig presset til at vælge at sige, at så er døden bedre, for der er ikke mulighed for at leve et godt liv med en funktionsnedsættelse,” siger Anni Sørensen, landsformand for Landsforeningen LEV, til Kristelig Dagblad med henvisning til, hvad hun betegner som massive økonomiske besparelser på specialområdet.

Ordene betyder noget
Den samme frygt ligger hos landsformand Susanne Olsen fra Dansk Handicap Forbund. Hun har i flere år oplevet et system, som kommer længere og længere væk fra de grundprincipper, som handicappolitikken i Danmark har bygget på i årevis. Og når sådan et skred sker, så sker det ikke mindst på baggrund af den tone, som vi oplever i debatten.

”Det er helt klart, at når man først en gang har kaldt et menneske med handicap en gøgeunge, så er der ikke så langt til at bruge værre ord næste gang, og dermed bliver ord, der før blev betragtet som ikke-stuerene, pludseligt accepteret i debatten, og så går der ikke længe, før politikernes opfattelse, af hvad der er acceptabelt at foreslå, rykker sig,” siger Susanne Olsen.

Bevidstheden om, at ord betyder noget, fik for nogle år siden Dansk Handicap Forbund til at udsende et manifest, som var rettet mod det offentlige Danmark og medierne. I manifestet blev der slået til lyd for, at mennesker med handicap skal omtales som netop det: mennesker med handicap frem for de handicappede.

Hele manifestet fra Dansk Handicap Forbund kan læses HER.