Foto: Gua Studio

Danmark lukker ned på grund af coronavirus

Statsminister Mette Frederiksen (S) meddelte på et pressemøde onsdag aften, at der tages en række markante skridt til at begrænse coronasmitten i Danmark. Det får konsekvenser for alle danskere, også for Dansk Handicap forbund.

12. mar. 2020

De seneste uger har vi været vidne til myndigheder, som har forsøgt at begrænse smittespredningen af coronavirus – COVID-19 – men tiltagene har ikke været nok til at begrænse antallet af smittede. Det tog myndighederne konsekvensen af onsdag, hvor statsminister Mette Frederiksen (S) fortalte, at alle landets offentlige institutioner, skoler, institutioner m.v. lukker ned fra mandag den 16. marts og to uger frem. Allerede nu opfordres de familier, som har mulighed for det, til at holde deres børn hjemme, ligesom personer, som er ansat i det private, i videst muligt omfang skal arbejde hjemme.

Desuden er der indført forbud mod forsamlinger på mere end 100 mennesker, blandt meget andet. Regeringen melder også, at ”Mennesker med handicap eller særlige sociale problemer skal fortsat have den mest nødvendige.

Myndighederne har samlet alle informationer om og forholdsregler i forhold til COVID-19 på coronasmitte.dk, og at vi alle har pligt til at orientere os i.

Hele pressemødet fra myndighederne kan ses via regeringen.dk.

Det er et markant skridt op ad stigen i forsøget på at stoppe udbredelsen af COVID-19, og det stiller øgede krav til alle danskeres forsigtighed og opmærksomhed på myndighedernes retningslinjer omkring hygiejne m.v.

”Coronavirus/COVID-19 har nu et omfang, hvor det er af allerstørste vigtighed, at vi hjælper med at passe rigtigt godt på hinanden og på os selv. Mange af forbundets medlemmer kan, pga. deres alder, handicap og/eller eventuelle følgesygdomme, have et svækket immunforsvar og kan derfor være i højrisiko-gruppen,” siger landsformand Susanne Olsen.

Flere arrangementer aflyst
Som konsekvens, meddeler landsformanden, at Dansk Handicapdag 2020 er aflyst i alle regioner, og landsformanden opfordrer til, at man kraftigt overvejer at aflyse alle arrangementer, som er planlagt i marts måned.

Vi må desuden forvente, at der kommer flere aflysninger af arrangementer de kommende dage, mener landsformand Susanne Olsen.

”Det er en meget alvorlig situation, vi står i, hvor vi må hjælpe hinanden med at begrænse smitten. Det vil formentlig betyde, at flere arrangementer, som man havde planlagt, må aflyses eller flyttes til et senere tidspunkt,” siger hun.

Flere lokalafdelinger har planlagt generalforsamlinger, som på grund af situationen må flyttes til et senere tidspunkt, hvilket man naturligvis har ret til.

Rådgivningen i forbundet forventes på nuværende tidspunkt at holde åbent som normalt, ligesom telefonerne også forventes at holde åbne.

Tilbageblik: Et travlt halvår i SAPU
26. mar. 2020