Foto: Colourbox.com

BPA-netværket: Tak til KL for anerkendelsen – men det er ikke nok at sende aben videre

Det er opløftende at høre KL anerkende de massive og akutte problemer, der er på BPA-området, men der skal mere til end at skubbe aben videre til Christiansborg. For de er ikke et resultat af ændret eller ufuldstændig lovgivning, skriver BPA-netværket i denne replik.

09. mar. 2021

Udfordringerne og de opgaver, der skal løses på BPA-området, er både store og akutte. Derfor glæder det os rigtig meget, at Ulrik Wilbek, formand for KL’s socialudvalg, i Altinget den 7. marts vedstår og anerkender de problemer på BPA-området, vi har beskrevet i vores debatindlæg den 23. februar. Det vil vi gerne kvittere for – og vi kommer gerne til en kop kaffe og en drøftelse af både udfordringer og løsninger.

Men det er altså ikke gjort med at spille bolden over på Folketingets bane. Udfordringerne, vi er enige om eksisterer, er ikke resultatet af ny eller ændret lovgivning. Det er på ingen måde nyt, at lovgivningen slår fast, at kommunerne kun i ”helt særlige tilfælde” kan udmåle rådighedstimer.

Det nye er, at nogle kommuner nu udmåler både 8, 10 eller 12 rådighedstimer i døgnet, ligesom det er nyt, at kommunerne modregner tid til banale sundhedsydelser i udmålingen af hjælpetimer. Tilsvarende er det nyt, at en reduktion af hjælpetimerne i forbindelse med en hospitalsindlæggelse ikke er omfattet af reglerne om varsling.

Vi tror, at der er behov for at tydeliggøre loven. Men de udfordringer, vi peger på, er først og fremmest udtryk for en praksisglidning, som har pågået over en årrække – og som vi meget gerne vil i dialog med KL om af få stoppet.

Udfordringerne betyder nemlig, at der er mennesker, som hver dag bliver bremset og begrænset i deres muligheder for at leve et aktivt liv. Vi håber derfor, at Ulrik Wilbek vil tage imod opfordringen om at invitere til kaffe.

Pia Allerslev, landsformand, CP Danmark
Susanne Olsen, landsformand, Dansk Handicap Forbund