Foto: colourbox.com

Benzinpriser eksploderer: Mennesker med handicap betaler ikke kun ved benzinstanderen

Benzinpriserne er tæt på fordoblet inden for ganske kort tid, og det rammer de danske bilister på pengepungen. De hastigt stigende priser risikerer at isolere en gruppe mennesker med handicap, og derfor opfordrer Dansk Handicap Forbund social- og ældreministeren til at se nærmere på mulighederne for at hjælpe.

17. mar. 2022

Der er krig i Europa, og én af de meget konkrete konsekvenser møder bilisterne ved benzinstanderne. I tillæg til den nuværende situation i Ukraine, ligger verden i en forsyningskrise, som gør sig gældende mange steder i samfundet. Blandt andet er el- og gaspriserne steget markant, ligesom inflationen stiger.

Det betyder helt kort, at det er blevet dyrere at være dansker.

For mange bilister kommer den generelle tendens konkret til udtryk ved benzin- og dieselstanderne, hvor de på meget kort tid har set priserne fordoblet. Det har konsekvenser for de private budgetter for alle, men for en gruppe mennesker med handicap, som er afhængige af deres bil for at kunne fungere på lige fod med andre, er det særligt hårdt. De rammes nemlig både økonomisk og socialt.

”Vi oplever, at vores medlemmer, der er bevilget økonomisk støtte til lån til køb af en bil, må sætte deres liv på nedsat blus. Det er mennesker, som er helt afhængige af deres bil for at kunne fungere i hverdagen. Det er helt konkret konsekvensen af de nuværende høje prisstigninger på benzin og diesel,” konstaterer landsformand i Dansk Handicap Forbund, Susanne Olsen.

For en stor gruppe medlemmer betyder indgribende funktionsnedsættelser, at den eneste mulighed for at være mobil og deltage i uddannelse, arbejds- og samfundslivet generelt er transport i handicapbil. Netop nu lægger de stigende priser stort pres på denne gruppe, hvoraf en stor del i forvejen lever med lave indkomstniveauer og yderligere presses af generelt stigende priser på forbrugsvarer og varmeudgifter.

Susanne Olsen, landsformand

Ikke andre muligheder
De mennesker med handicap, som af kommunen er bevilget økonomisk støtte til lån til køb af en bil, er vurderet til ikke at have andre muligheder for at kunne komme ud og rundt. De har ikke mulighed for at hoppe på en bus eller et tog, og de går heller ikke lige ned i byen eller en tur til købmanden.

De er med andre ord helt afhængige af at blive kompenseret for at kunne gøre det, som andre tager for givet.

Det er på den baggrund, at Susanne Olsen har bedt social- og ældreminister Astrid Krag om at se nærmere på muligheden for at hjælpe denne gruppe i den nuværende situation.

”For en stor gruppe medlemmer betyder indgribende funktionsnedsættelser, at den eneste mulighed for at være mobil og deltage i uddannelse, arbejds- og samfundslivet generelt er transport i handicapbil. Netop nu lægger de stigende priser stort pres på denne gruppe, hvoraf en stor del i forvejen lever med lave indkomstniveauer og yderligere presses af generelt stigende priser på forbrugsvarer og varmeudgifter,” lyder det blandt andet i brevet til ministeren.

Midlertidig ekstra-bevilling
Susanne Olsen vil ikke lægge sig fast på en løsning i den aktuelle udfordring, men hun ser dog muligheder i, at ministeren iværksætter en midlertidig ekstra-bevilling til de mennesker, som i dag er bevilget lån til en handicapbil.

”Målgruppen er allerede defineret, og derfor ville en økonomisk håndsrækning fra ministeren til dem hurtigt kunne komme i stand,” lyder vurdering.

Mandag kostede en liter diesel 15,09 kr. og en liter blyfri 95 15,99 kr. Siden årsskiftet er dieselprisen steget med mere en fem kroner pr. liter, og for første gang i 16 år var diesel dyrere end benzin i sidste uge.

Ungdomskredsen i Dansk Handicap Forbund udfordrer normalitetsbegrebet
22. jun. 2022

Ungdomskredsen i Dansk Handicap Forbund udfordrer normalitetsbegrebet

Videoguide: Sådan sikrer din stemme adgangen til MitID
09. jun. 2022

Videoguide: Sådan sikrer din stemme adgangen til MitID

Rapport om udviklingen af forhold for mennesker med handicap forpligter – vi er ikke færdige endnu!
24. maj 2022

Evalueringen er utilstrækkelig, og det nye udspil vil bevare status quo, lyder det fra et skuffet Dansk Handicap Forbund
19. maj 2022