www.colourbox.com

Opbakning til klarere regler om forskelsbehandling på arbejdsmarkedet

Arbejdsgivere ser med bekymring på stigningen i antallet af sager, der handler om afskedigelser af mennesker med handicap. Stigningen skyldes uklare regler, og derfor ønskes klarhed på området. Dansk Handicap Forbund bakker op.

24. sep. 2015

I et debatindlæg på altinget.dk efterspørger Dansk Arbejdsgiverforening og Dansk Erhverv i fællesskab klarhed over reglerne omkring ligebehandlingsloven, som blandt andet skal sikre, at der ikke sker diskrimination på grund af handicap på arbejdsmarkedet.

De to organisationer mener, at der på baggrund af en stigning i antallet af sager, der omhandler afskedigelser af mennesker med handicap, er udtalt brug for politisk handling, som kan skabe klarhed over reglerne.

”Formålet med Forskelsbehandlingsloven er blandt andet at beskytte mod forskelsbehandling på grund af handicap. Desværre indeholder loven flere gråzoner. For eksempel skal grænserne mellem almindelig sygdom og handicap vurderes fra sag til sag,” skriver de to organisationer blandt andet og spørger:

”Når selv domstolene finder grænsedragningerne vanskelige, hvordan skal arbejdsgivere så kunne foretage den vurdering på en dag-til-dag-basis uden at træde ved siden af?”

Dansk Handicap Forbund bakker op
Hos Dansk Handicap Forbund bakker landsformand Susanne Olsen op om arbejdsgiverforeningernes krav om klarere regler, der potentielt kan betyde, at mennesker med handicap kommer tættere på en ansættelse.

”Vi mener også, der er behov for klarere regler. Det er klart, at vi skal beskyttes imod forskelsbehandling, men vi står med et alvorligt problem, hvis arbejdsgiverne undlader at ansætte mennesker med handicap, fordi de er bange for at komme i konflikt på grund af en uklar retstilstand. Det er et fælles ansvar at forholde sig til disse spørgsmål. Derfor må politikerne, som har gennemført en markant reform af førtidspension og fleksjob, træde i karakter. Det er vigtigt at lytte, når arbejdsgiverorganisationerne fortæller om tilbageholdenhed hos arbejdsgiverne – for netop arbejdsgiverne sidder med en afgørende nøgle til løsningen,” konstaterer landsformanden.

Dansk Handicap Forbund står over for at skyde et projekt om øget inklusion af mennesker med bevægelseshandicap på arbejdsmarkedet i gang 1. oktober. Projektet udføres i samarbejde med de vigtigste aktører på arbejdsmarkedet.