Pressefoto: Jens Juul

Anmeldelse af SPLASTIC

Dansk Handicap Forbund har været til en danseforestilling.

18. sep. 2017

Langt ude på spidsen af Refshaleøen i København, på en nedlagt afmagnetiseringsstation på Teaterøen i en duft af havn og tjære, var Dansk Handicap Forbund på teatertur. Stykket var SPLASTIC, en danseforestilling af Tora Balslev og Cath Borch Jensen.

Udsendte vidste ikke, hvad vi gik ind til. Meget nysgerrige, og en smule forvirrede, blev vi placeret i et mørkt, varmt lokale, mens solen brændte udenfor. En time senere havde vi været igennem en række fortolkninger af spastiske bevægelsesmønstre, gennemført sanseligt dechifreret og spejlet de to dansere i mellem.

Afnormalisering, kropslighed og identitet
Hvad er normale bevægelsesmønstre? Hvordan opleves det at være en spastisk krop? Hvordan kan man lege med bevægelsens begrænsninger? Det er refleksioner denne forestilling sætter i gang. For stykket leger med normalitetens grænser, bevægelsens begrænsninger og kropsligt nærvær.

Fra tilskuerrækken ser man, hvordan den spastiske krop bevæger sig og opleves for Cath og genfortolkes og koreograferes af Tora. Det er en sand øvelse i at sætte sig i den andens sted og udstiller med stor præcision, hvordan kroppen på samme tid kan knage, brage og føles knudret som et træ og være plastisk og formbar som modellervoks.

Budskabet er klart. Stykket går undersøgende til værks i forsøget på at bryde med normalitetens og bevægelsens begrænsninger og udforske potentialet i spastisk bevægelse. På afmagnetiseringsstationen blev den spastiske bevægelse afnormaliseret, transformeret og fortolket på ny.

Stykkets eneste begrænsninger var, at det kunne være meget svært at se scenen fra tilskuerrækken, og at det forskningsmæssige indslag, som skulle afslutte værket, udeblev, så man sad tilbage med en del ubesvarede spørgsmål.

SPLASTIC FANTASTIC!
SPLASTIC skal opleves, hvis du er interesseret i alt mellem identitet, kropslighed, handicap og moderne bevægelseskunst.

Følg SPLASTIC på deres Danmarksturne:

17/9 kl. 16.00 Teaterøen, København, Transformation Festival
19/9 kl. 17.00 BIRCA, Bornholm, Transformation Dage
21/9 kl. 17.00 Sorgenfri Kirke, Transformation Dage
3/11 kl. 20.00 i Sorgenfri Kirke
6/11 kl. 19.00 HIT - House of International Theatre, Huset-KBH, København
7/11 kl. 19.00 Odin Teatret, Holstebro

BILLETTER og info: www.sorgenfriteaterforening.dk/splastic/

Anmeldelse skrevet af Line Nykjær Johansen og Frederik Holm Johansen

Iværksætteri handler om ligestilling – også under årets Folkemøde

Iværksætteri handler om ligestilling – også under årets Folkemøde

Edit title

Edit title

Ungdomskredsen i Dansk Handicap Forbund udfordrer normalitetsbegrebet
22. jun. 2022

Ungdomskredsen i Dansk Handicap Forbund udfordrer normalitetsbegrebet

Videoguide: Sådan sikrer din stemme adgangen til MitID
09. jun. 2022

Videoguide: Sådan sikrer din stemme adgangen til MitID

Rapport om udviklingen af forhold for mennesker med handicap forpligter – vi er ikke færdige endnu!
24. maj 2022