Foto: Colourbox.com

Adgangen til landets sundhedstilbud halter

Mere end halvdelen af landets sundhedstilbud er ikke tilgængelige for mennesker med handicap, viser tal fra sundhed.dk. Det er et problem og begrænser betragteligt det frie valg for personer med handicap, mener Dansk Handicap Forbund.

13. jan. 2017

Mennesker med handicaps adgang til landets sundhedsklinikker er begrænset. En optælling fra sundhed.dk, som Danske Handicaporganisationer (DH) har lavet, viser således, at 55 procent af de optalte 8.557 sundhedsklinikker på landsplan ikke lever op til standarderne for handicapegnet adgang.

Det skriver DR.

Tallene omfatter fodterapeuter, fysioterapeuter, kiropraktorer, praktiserende læger, psykologer, speciallæger, tandlæger og tandplejere, og stammer fra indberetninger fra klinikkerne selv.

Kort sagt drejer det sig om en bredvifte af sundhedstilbud, og det er et problem, mener Dansk Handicap Forbunds formand for bygge- og trafikpolitisk udvalg, som i mere end 20 år har arbejdet med fysisk tilgængelighed, Claus Bjarne Christensen.

”I Danmark kan man frit vælge, hvilken praktiserende læge man ønsker sig. Men hvis man har et handicap og fx sidder i kørestol, er det valg begrænset. Det kan betyde, at mange er tvunget til at skulle rejse langt for at komme til læge, speciallæge eller andet, og det mener jeg ikke, man kan være bekendt,” siger han.

Den ringe adgang til sundhedstilbuddene undskyldes fx med, at bebyggelsen er gammel, og at det derfor ikke har været muligt at ombygge den, så den bliver tilgængelig for alle.

”For os handler det om, at der  for alle skal være lige adgang til alle samfundets tilbud. Det er det princip, man bør arbejde ud fra i kommunerne. Også når man arbejder med gamle bebyggelser. Det besværliggøre selvfølgelig tingene, at man skal finde løsninger, som kan gøre gamle bygninger tilgængelige, men hvis man efterlever princippet om lige adgang for alle, så er det det, man må gøre. Det kan man i andre lande, så kan vi også i Danmark,” konstaterer Claus Bjarne Christensen, som understreger, at Dansk Handicap Forbund er glade, hvis tallene over de kommende år forbedres rimeligt.

I Danmark er det lovpligtigt, at bygninger er tilgængelige for alle, når man bygger nyt, eller når der er tale om omfattende renovering af ældre bebyggelse. Er der ikke tale om gennemgribende renovering af ældre bebyggelse, er kommunerne ikke forpligtede til at gøre bygningen tilgængelig for personer med handicap.