Pressefoto

2025-plan overser mennesker med handicap

Forslag om skattelettelser i både top og bund kommer på et tidspunkt, hvor udfordringerne på handicapområdet er så store, at det kan være svært at få øje på, at der skulle være råd til det. Det mener landsformand i Dansk Handicap Forbund, Susanne Olsen.

30. aug. 2016

Statsministeren var helt klar i mæglet, da han tirsdag fremlagde regeringens plan frem mod 2025: Der skal skattelettelser på bordet i både top og bund, for det er kun på den måde, at vi sikrer den vækst, der skal gøre det muligt at opretholde den velfærd, som vi kender i dag.

Det argument klinger en smule hult hos landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen. De seneste mange år har handicapområdet oplevet massive besparelser, og når hun kigger frem mod de kommende forhandlinger om revision af serviceloven, kan optimismen ligge på et lille sted.

”Vi frygter yderligere forringelser for vores medlemmer og alle andre mennesker med handicap, når man om kort tid spiller ud med en revision af serviceloven. Jeg vil opfordre til, at man tænker sig grundligt om, for der er stort behov for en styrkelse af handicapområdet, der i en årrække udelukkende har været udsat for besparelser. At man fra regeringens side så foreslår at bruge penge på skattelettelser, er for mig svært at forstå,” siger Susanne Olsen.

I Dansk Handicap Forbund har man de senere år oplevet et øget pres på medlemmerne, som kommer til udtryk i forbundets rådgivningsteam, hvor der er travlere end nogensinde. Rådgivningen hjælper medlemmer, der er kommet i klemme i systemet, eller som oplever problemer i forhold til en sag med kommunen.

Flere penge til offentlig service
Regeringen åbner i forbindelse med skattelettelserne op for at øge udgifterne til offentlig service med en halv procent om året frem mod 2025 i gennemsnit. Det får dog ikke Susanne Olsen til at se mere optimistisk på fremtiden for mennesker med handicap.

”Handicapområdet fylder ikke ret meget hos en stor del af folketingspolitikerne, og jeg kan heller ikke få øje på det i statsministerens udlægning af 2025-planen. Lars Løkke Rasmussen taler om skånsomme forandringer i dag, som skal sikre os mod voldsomme reformer i morgen, men jeg er nu ikke – med det jeg har læst og hørt indtil nu – overbevist om, at det gælder den gruppe mennesker, vi repræsenterer,” konstaterer Susanne Olsen.

En revision af serviceloven forventes at blive gennemført i løbet af efteråret, og Dansk Handicap Forbund er involveret i arbejdet sammen med de øvrige handicaporganisationer, KL og andre relevante aktører.