Stor forskel på trafikselskaberne Movia og FynBus, når det gælder busramper
Hos Movia, som kører i hovedstadsområdet, har de ikke elektriske ramper til køresolsbrugere i busserne. Det har de til gengæld hos FynBus på Fyn. Vi er dykket ned i, hvorfor der er den forskel.
27. sep. 2021
I Handicap-nyt nr. 4 2021 dykkede vi ned i årsagerne til, hvorfor man hos FynBus på Fyn har busser med elektriske ramper, mens man hos Movia i hovedstadsområdet fortsat kører med manuelle ramper, der gør det svært for kørestolsbrugere at komme med busserne.
Du kan her se det udbudsmateriale A18, der ligger til grund for køb af de 47 busser i Movia, som altså ikke har elektriske ramper:
https://www.moviatrafik.dk/media/7213/udbud-a18.pdf
Movia i TV2 Lorry
Movia og manuelle ramper har også været et tema på TV2 Lorry i maj. I indslaget oplyste Movia, at cyklister og trafikken i København hindrer automatiske ramper.
Efter indslaget begyndte seerne at referere til FynBus´ succes, som Movia efterfølgende ikke ville kommentere.
Læs og se evt. indslagene på TV2 Lorry:
Institut for Menneskerettigheder: København blandt de dårligste i Europa | TV 2 Lorry
El-ramperne fungerer i de fynske busser - men hvorfor bruges de ikke i København?
Seneste fra EKSTRA

Vindere af Handicap-nyts konkurrence er fundet

Nyttig viden til brug for en Tysklandsrejse

Stig Langvad guider: Sådan får du adgangen til MitID

Health and Rehab Scandinavia 2021

Helga Mark - Ildsjælden, der kæmper for andre end sig selv

Gode råd til politisk arbejde
Støt Dansk Handicap Forbund
Husk at skrive CPR-nummer, så sørger vi for at indberette beløbet til SKAT
Støt Dansk Handicap Forbund
Husk at skrive CPR-nummer, så sørger vi for at indberette beløbet til SKAT