Pressefoto

Morten Løkkegaard forhandler tilgængelighed i EU

Det danske medlem af Europaparlamentet Morten Løkkegaard er forhandlingsleder for parlamentet, og han skal de kommende måneder forsøge at lande en aftale om bedre tilgængelighed på handicapområdet i hele EU. Handicap-nyt EKSTRA bringer hele interviewet med ham her.

04. maj 2018

Morten Løkkegaard har siden marts måned siddet for bordenden som forhandlingsleder for parlamentet i den såkaldte trilog, som er navnet på forhandlngerne mellem EU Kommissionen, EU formandsskabet Bulgarien og parlamentet.

De skal over de kommende måneder forsøge at blive enige om en aftale på tilgængelighedsområdet i hele EU. Og det bliver ikke nemt. Fx bliver det en hård kamp at få indført regler på den fysiske tilgængeligheden til bygninger, som i høj grad er et område, som medlemmerne af Dansk Handicap Forbund oplever som en udfordring.

Morten Løkkegaard fortæller i interviewet, som du kan høre i sin helhed nedenfor, at aftalen, hvis de bliver enige, er et skridt i den rigtige retning, men at man ikke skal forvente, at vi træder ind i himmerige, som han formulerer det.

Samtalen med Morten Løkkegaard fandt sted i begyndelsen af marts, kort efter forhandlingerne gik i gang i trilogen den 5. marts 2018.

HØR HELE INTERVIEWET MED MORTEN LØKKEGAARD HER

Seneste fra EKSTRA